A fi sau a nu film. Phoenix, renașterea din cenușă cu aripile frânte
Phoenix este genul de film care s-ar putea adapta ușor într-o piesă de teatru. Scenariul este scris după romanul „Le Retour des cendres” („Cenușa făcută scrum”), al scriitorului francez Hubert Monteilhet. Ideea este simplă, dar tulburătoare: schilodirea păsării Phoenix chiar înainte de a-și relua zborul după renașterea din cenușă, interzicerea celei de-a doua șanse.
„Măiastra” este Nelly Lenz, o solistă de jazz evreică ce supraviețuiește holocaustului, dar cu grave sechele, având fața desfigurată. Ce o ținuse/ține în viață a fost, este, constant, gândul la soțul ei, Johannes (Johnny). Grație averii moștenite în urma decesului mai multor rude, își permite o operație estetică în urma căreia aproape redevine Nelly – cea de dinainte de război, de arestarea sa de către naziști, de deportarea și închiderea în lagărul de concentrare. Îl regăsește pe Johnny, dar acesta nu o recunoaște. El crede că este doar o femeie care seamănă cu soția sa, pe care o crede moartă. Și vede în această apariție șansa lui de a pune mâna pe averea lui Nelly: o va folosi pe „străină”, pregătind-o pentru a o da drept Nelly, în fața rudelor și apropiaților și pentru a încasa astfel, împreună, moștenirea.
Nelly intră în „jocul” lui Johnny, mânată de curiozitatea de a afla dacă Johnny a trădat-o, într-adevăr, sau dacă a fost doar o coincidență eliberarea acestuia de către naziști la două zile după arestare, urmată, în aceeași zi -a eliberării bărbatului-, de descoperirea ascunzătorii ei, ascunzătoare de care foarte puțini știau. Se amăgește cu speranța că omul iubit nu doar că nu a trădat-o, dar se va trezi și o va recunoaște, acceptând-o așa cum a devenit după operație. Evident, acest lucru nu se va întâmpla, dar amăgirea parcă ne cuprinde și pe noi, spectatorii, de dragul lui Nelly, care își dorește atât de mult și merită să renască.
Scena din final „face toți banii”, fiind și un climax al interpretării personajului Nelly de către Nina Hoss, o actriță care dovedește și uimitoare calități vocale. Poate nu ați auzit până acum de „Speak low”, un mega-hit compus în vremea Războiului (1943) și interpretat magistral, de-a lungul timpului, de mari muzicieni precum Billie Holiday, Tony Bennett, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Peggy Lee, Norah Jones… Dar vă va rămâne impregnată în minte „versiunea” Ninei Hoss. Pe care o puteți viziona AICI.
Nota Select News: 8,5