Noutățile anului școlar 2014 – 2015
În cazul adoptării Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar propus de Ministerul Educației, părinții vor fi obligați să asigure frecvența școlară a copilului în învățământul obligatoriu, respectiv școlarizarea până la finalizarea studiilor.
Elevii nu vor mai putea folosi telefonul mobil în timpul orelor și, totodată, le va fi interzis să dețină, să consume sau să comercializeze, în școli și în afara acestora, droguri, substanțe etnobotanice, băuturi alcoolice, țigări și să participe la jocuri de noroc.
De partea lor, profesorii trebuie să aibă o ținută morală demnă, în concordanță cu valorile pe care trebuie să le transmită elevilor, o vestimentație decentă și un comportament responsabil, fiindu-le interzis să desfășoare acțiuni care pot afecta viața intimă, privată și familială a elevilor.
Regulamentul prevede și că unitățile de învățământ preuniversitar vor avea propriile regulamente interne elaborate de colective din care vor face parte cadre didactice, părinți și elevi. În plus, școlile vor încheia un contract educațional cu părinții sau tutorii copiilor, în care vor fi stabilite drepturile și obligațiile reciproce ale părților.
Elevii claselor I și a II-a ar urma să învețe după manuale noi, inclusiv în variantă digitală. Deocamdată, însă, manualele nu sunt disponibile. Licitația organizată de Ministerul Educației pentru achiziția de manuale a fost un eșec. Pentru cele 24 de discipline s-au primit 61 de oferte, dar, în urma licitației, au fost acoperite doar nouă discipline, câștigătoare fiind 4 edituri, editura CD Press câștigând 5 proiecte, iar asocierea Litera & Siveco două proiecte. Licitația a fost contestată, cu succes, de editurile perdante, Ministerul Educației fiind obligat să prelungească procedura de selecție. Desconsiderând decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, Ministrul Educației, Remus Pricopie și premierul Victor Ponta au acuzat editurile și mass media de un complot împotriva intereselor copiilor. Însă Select News a demonstrat că există erori grave chiar în manualele selectate de Ministerul Educației, realizate de Litera & Siveco, precum și în auxiliarele pregătite de CD Press, marele câștigător anunțat pe data de 4 august, după ce ofertele au fost deschise pe 17 iulie.
Așa se face că, deocamdată, elevii de clasa I vor face lecții recapitulative, până ce manualele vor fi disponibile, iar elevii de clasa a II-a vor învăța după vechile manuale, pe care învățătoarele vor trebui să le ajusteze în funcție de programa școlară.
Elevii din clasele a III-a și a IV-a vor putea învăța despre arhitectură și mediul construit. Elevii din liceele de muzică vor putea studia „Muzică vocală de jazz – muzică ușoară” (clasele IX – XII) și „Istoria jazzului” (clasele XI-a și a XII-a).
O altă nouă materie opțională nouă este șahul, care se va studia, deocamdată, în ciclul primar (clasele I și a II-a), în baza unui parteneriat semnat de Ministerul Educației cu Federația Română de Șah.
Din acest an școlar, învățământul profesional, cu durata de trei ani, va începe după clasa a VIII-a, și nu după clasa a IX-a, ca până acum. De asemenea, durata pregătirii practice, prin stagii în companii, s-a dublat față de anul trecut, de la 11 la 24 săptămâni.
Selecția elevilor pentru admiterea în această formă de învățământ a fost deja făcută de către angajatorii, fiind înscriși, până în prezent, peste 16.000 de elevi, cei mai mulți din ultimii zece ani.
Potrivit datelor centralizate de Ministerul Educației, la prima etapă de înscriere, cei mai mulți candidați au optat pentru calificările de mecanic auto, ospătar, vânzător în unități de alimentație, bucătar și frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist.
Tot din 2014-2015, inspectoratele școlare decid în ce unități se face învățământ profesional și care este profilul acestora. Decizia se ia în conformitate cu cererile angajatorilor. “De pildă, dacă o firmă spune că vrea să angajeze, peste trei ani, 50 de elevi pregătiți în domeniul sudură, va fi aleasă o școală sau un liceu cu acest profil”, a explicat, pentru MEDIAFAX, Stelian Fedorca, responsabilul cu învățământul profesional din Ministerul Educației.