Vodafone: Rețeaua a funcționat optim în zona accidentului
Operatorii de telefonie mobilă au făcut câteva precizări interesante, care s-ar putea dovedi decisive în stabilirea responsabilităților pentru întârzierea operațiunilor de căutare și salvare în cazul accidentului aviatic de ieri, în care și-au pierdut viața două persoane, iar cinci au fost rănite, în grade diferite.
Reprezentanții Vodafone au afirmat că rețeaua a funcționat optim în zona accidentului, ceea ce a permis localizarea în momentul apelului la 112.
„Rețeaua Vodafone România a funcționat optim în zona accidentului, ceea ce a permis utilizarea serviciilor de telefonie mobile la fața locului și efectuarea localizării în momentul apelului la 112. Potrivit prevederilor legale, sistemul unic pentru apeluri de urgență 112 este administrat de STS, care prelucrează datele primite de la operatorii de telefonie mobilă, în momentul inițierii apelurilor. Aceste date sunt oferite ulterior de către autorități echipelor de intervenție în situații de urgență”, au transmis reprezentanții Vodafone, care au adăugat că “operatorii de telefonie mobilă sunt obligați prin lege să asigure confidențialitatea convorbirilor telefonice și să nu ofere informații despre acestea”.
În context, trebuie amintit că Directorul Romatsa, Aleodor Frâncu, a declarat că echipele de intervenție au coordonatele exacte ale locului unde a aterizat forțat avionul medical, însă zona este foarte greu accesibilă. „Știm exact unde sunt, pentru că orice aeronavă emite un semnal permanent asupra acestora. Este foarte greu de ajuns la ei”, a spus Frâncu, adăugând că zona este muntoasă și împădurită, iar în plus ceața este densă. Declarația aceasta a fost dață în jurul orei 19. După circa o jumătate de oră, șeful Ocolului silvic de la Poiana Horea (Cluj), Felician Petruță, a declarat că informațiile despre locul unde s-ar afla avionul cu cele șapte victime erau neclare, fiind posibil ca aeronava să se afle în zona Fântânele, spre coada lacului, la 70-80 de kilometri de Pasul Ursoaia. După miezul nopții, ministrul de Interne, Radu Stroe, care a participat la un comandament pentru evaluarea situației generate de accidentul aviatic, a pus intervenția tardivă pe seama imposibilității localizării exacte a aeronavei și a cerut ca, de acum încolo, toate avioanele, indiferent de dimensiuni, să fie dotate cu aparatură care să emită locația exactă.
Șeful Salvamont Sibiu, Adrian David, a declarat tot luni, pentru RFI, că în zona montană este posibil ca un apel să fie identificat cu dificultate chiar dacă în perimetrul respectiv există semnal, adăugând că totul depinde de câte celule GSM sunt captate în timpul apelului. Potrivit sursei citate, dacă, de exemplu, sunt sub trei celule GSM, apelul poate apărea că a fost efectuat din județul Brașov, chiar dacă el a fost făcut din județul Sibiu. Adrian David spune că “în mod normal un apel la 112 este localizat în funcție de celula pe care o deschide de pe un pilon”. ”Se face prin triangulație – dacă se deschid trei celule se știe exact locul în care s-a făcut apelul. În situația în care se deschide o singură celulă sau două, localizarea este foarte grea. Știu asta pentru că au fost situații în Munții Făgăraș în care am încercat să localizăm niște turiști rătăciți și tocmai din cauza faptului că s-a deschis doar o celulă n-am putut identifica locul exact. Deci tehnic este normal să se petreacă așa ceva. În oraș, în momentul în care se face un apel, acel apel este preluat de mai multe antene din zonă. Dacă este o zonă izolată, apelul respectiv poate fi preluat doar de una sau două. De exemplu, vin apeluri 112 de la cabană și semnalul respectiv este preluat de o antenă de la Brașov, chiar dacă apelul respectiv este făcut de pe teritoriul județului Sibiu. Ulterior apelului se discută între operatorii de la 112 cu instituțiile specializate în intervențiile de urgență și se intervine cu echipa cea mai apropiată”, a explicat la RFI șeful Salvamont Sibiu, Adrian David.
Locul producerii accidentului aviatic din Munții Apuseni a fost stabilit pe baza informațiilor furnizate de operatorii de comunicații mobile odată cu primirea primului apel la 112, informația fiind pusă la dispoziția instituțiilor ce au participat la operațiunea de căutare și salvare, informează STS. ”Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informațiilor furnizate de operatorii de comunicații mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta și a fost pusă la dispoziția instituțiilor care au participat la operațiunea de căutare și salvare”, se arată într-un comunicat transmis de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS). Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, a declarat, marți dimineață, întrebat despre dificultățile de localizare a avionului prăbușit în Apuseni, că răspunsul poate fi găsit la STS Cluj. ”Răspunsul îl găsiți la STS, în speță la STS Cluj. Bineînțeles că era și mai bine dacă se putea face o localizare la metru sau la suta de metri”, a spus Stroe. Întrebat de ce nu a fost trimisă în misiune aeronava SMURD, el a spus că aceasta este “pentru salvare de oameni, nu pentru alte activități”. ”Deocamdată nu am ce reproșa, nu am văzut elementele”, a spus Stroe, răspunzând întrebărilor jurnaliștilor privind operațiunile de intervenție în cazul aeronavei prăbușite.
Conform Antena 3, STS și Romatsa au comunicat, succesiv, date diferite și eronate referitoare la poziția aeronavei, după prăbușire. Conform comunicărilor STS, avionul prăbușit s-ar fi aflat la 7 – 14 kn distanță de locația reală (vezi fotografia).
Poliția Română are un sistem care ar fi putut localiza imediat avionul prăbușit ierim în Munții Apuseni. Este vorba despre un sistem care încape într-o geantă și a costat aproape 3 milioane de lei, informează Antena 3.
Echipamentul a fost cumpărat anul trecut de la compania germană Syborg și, deși are capacitatea să asculte telefoanele mobile, poliția a insistat că singurul motiv pentru care îl cumpără este pentru localizarea terminalelor care folosesc sistemul celular.
Pe de altă parte, Hotnews informează că aplicatia software de planificare si coordonare a misiunilor de cautare si salvare de catre Romatsa a fost furnizata de Teamnet International, firma apropiata deputatului PSD Sebastian Ghita, în baza unui contract in valoare de 415.000 euro fara TVA, atribuit in luna februarie 2009. Datele sunt din Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Contactat de HotNews.ro Bogdan Donciu, Director Departament Operațional Romtasa, nu a dorit sa raspunda intrebarilor jurnalistilor spunand ca nu este abilitat in acest sens.
Orange a precizat pentru MEDIAFAX că în acest caz a răspuns cu promptitudine solicitării autorităților, conform prevederilor legale.
“Orange România furnizează informațiile necesare autorităților abilitate, potrivit rolului unui operator mobil în astfel de situații de urgență. În cazul de față, Orange a răspuns cu promptitudine solicitărilor autorităților, în conformitate cu legile și reglementările în vigoare”, au declarat reprezentanții Orange.
Și reprezentanții Cosmote România au afirmat că, odată cu inițierea fiecărui apel către Serviciul de Urgență 112, se transmite în mod automat și informația de localizare primară.
“Compania noastră respectă prevederile legale conform cărora, odată cu inițierea fiecărui apel către Serviciul de Urgență 112, se transmite în mod automat către SNUAU (Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență) informația de localizare primară. Aceasta este conformă cu obligațiile legale care revin operatorului, specificate în autorizația generală emisa de ANCOM, precum și în legislația privind organizarea și funcționarea sistemului 112”, au declarat reprezentanții companiei.