Miliardarul Jeff Bezos, proprietarul gigantului Amazon.com, a cumpărat Washington Post cu 250 de milioane de dolari
Familia care deține, de 80 de ani, Washington Post, unul dintre cele mai importante cotidiane ale lumii, a perfectat vânzarea acestuia către multimiliardarul Jeff Bezos, proprietarul gigantului comerțului online Amazon.com.
Bezos a convenit să plătească 250 de milioane de dolari, informează Wahington Post. Suma reprezintă cam o zecime din ce ar fi încasat foștii proprietari, dacă ar fi decis să vândă cu un deceniu în urmă, când edițiile de print ale ziarelor încă nu sufereau foarte mult din pricina concurenței media online.
Totuși, raportat la situația prezentă, suma plătită de Bezos este foarte mare. Prin comparație, Boston Globe, un concurent serios al Washington Post, a fost cumpărat, recent, de John Henry, proprietarul clubului de fotbal american Red Sox, cu suma de 70 de milioane de dolari.
Chiar dacă Washington Post stă mai bine decât Globe, atât din punctul de vedere al audienței, cât și al veniturilor, nu reușește să facă profit. În ultimii șase ani a înregistrat o înjumătățire a veniturilor, iar în prima jumătate a acestui an a mai pierdut 7 procente din audiență, ceea ce înseamnă că, la finele anului se așteaptă pierderi mai mari decât cele de anul trecut, când au totalizat 53,7 milioane de dolari.
Într-o scrisoare deschisă adresată angajaților Washington Post, Bezos îi asigură că valorile jurnalismului și principiile editoriale nu se vor schimba: „Ziarul va continua să servească interesele cititorilor și nu interesele private ale proprietarilor. Vom continua să urmărim adevărul, oriunde ne va conduce și vom munci din greu pentru a nu greși. Iar când vom greși, ne vom asuma responsabilitatea rapid și complet”. Pe de altă parte, Bezos avertizează că vor urma unele schimbări, chiar și în politica editorială, subiectele ce vor fi abordate urmând să țină cont de interesul cititorilor: „Schimbările ar fi fost impuse, oricum, de evoluția lucrurilor, chiar dacă patronatul nu s-ar fi schimbat. Internetul transformă aproape totul în afacerea de presă (…) Nu există o hartă și nu va fi ușor să trasăm o cale de urmat. Va fi nevoie să fim inovativi, să experimentăm. Piatra noastră de temelie sunt cititorii, ce îi intersează pe ei: guvernarea, liderii locali, inaugurările de restaurante, trupele de cercetași, afacerile, organizațiile de binefacere, guvernatori, sporturi. De aici trebuie să pornim”, mai spune Bezos, care, în final, îi mulțumește prietenului său Donald Graham, fostul (de acum) deținător al ziarului, cu care se cunoaște de peste 10 ani și despre care spune: „Nu cunosc un om mai bun ca el”.
Dincolo de aceste afirmații principiale, nu se știu prea multe despre intențiile reale ale lui Bezos. Achiziția poate să fie, pur și simplu, un capriciu al său, pentru a cărui satisfacere nu a cheltuit nici 1% din averea personală. Dar este de așteptat ca ediția electronică a Washington Post să fie foarte bine integrată cu tabletele și ereader-ele Kindle, principalul produs al Amazon. Magazinul online a raportat venituri de peste 60 de miliarde de dolari anul trecut –de aproape trei ori suma veniturilor înregii media americane din publicitate-, după cum notează wired.com. Chiar dacă nu a terminat în profit, acțiunile sale sunt evaluate în creștere, datorită investițiilor uriașe în infrastructură.
Bezos a evitat totdeauna mediatizarea și implicarea activă în politică, deși este un finanțator al democraților și un susținător deschis al legalizării căsătoriilor între homosexuali.