EXCLUSIV. Select News a rezolvat o problemă majoră de funcționare a Administrației Financiare a Sectorului 2*
UPDATE 14 noiembrie 2013, 15.40
Problema facturilor și chitanțelor pentru Registrele Unice de Control nu a fost rezolvată nici în cursul zilei de miercuri, nici joi. Abia de vineri se eliberează Registre.
Am ajuns joi, la ora 12.50 (nu am riscat să ajung după 13, chit că mi s-a spus că programul a fost prelungit până la 16.30).
Doamna de la Biroul Registre m-a rugat, inițial, să revin a doua zi, de dimineață, fiindcă este pe teren șoferul care are facturierele și chitanțierele în mașină. Mă liniștește: oricum, e de bine, s-a intervenit de la Direcție, după ce s-a sesizat presa, altfel cine știe cât ar mai fi durat criza…
După ce mi-am declinat identitatea (nu îmi reținuse fizionomia), a scos o factură și o chitanță obținute anticipat special, pentru mine și mi-a arătat articolul din Select News, printat. Am avut o ezitare, fiindcă nu vreau să fiu îmbunat cu favoritisme. Dar, având în vedere că problema este rezolvată, începând cu ziua de vineri, mi-am spus că nimeni nu are de suferit de pe urma faptului că eu voi fi singurul servit azi.
Dacă există persoane care, în urma articolului publicat ieri, s-au prezentat la Administrația Financiară a Sectorului 2, pentru a-și lua Registrele Unice de Control, le cer scuze; însă, am prezentat informația oficială cu rezervele de rigoare, știind că la fața locului este posibil ca lucrurile să stea altfel… Promit să monitorizez, în continuare, chestiunea, mai ales că doamna de la Registre mi-a confirmat că este una cronică. „Au fost probleme și acum două luni și înainte de asta”.
Cât despre program, acesta a fost, într-adevăr, prelungit până la 16.30; fără a-mi reproșa ceva, funcționara m-a asigurat că exista o justificare pentru scurtarea programului până la 13: „Eu sunt un singur om și trebuie să fac o mulțime de lucruri. Când eliberez Registre nu pot să rezolv alte sarcini. Să știți că așa e la toate sectoarele. Ba, la sectorul 3, au program și mai scurt”.
Printre obligațiile legale pe care le au firmele nou înființate se numără aceea de înregistrare a cererii de eliberare a Registrului Unic de Control pentru sediul social, în termen de 30 de zile de la data atribuirii Codului Unic de Înregistrare de către Oficiul Național al Registrului Comerțului.
Formalitatea -înregistrarea cererii și eliberarea Registrului Unic de Control- costă 31 de lei (111 lei, dacă se achiziționează și Registrul Fiscal, dar de acela este nevoie doar în cazul în care firma realizează profit)**. Așadar, este vorba de o obligație birocratică, pe care firmele o și suportă financiar. Nerespectarea acestei obligații în termenul legal este contravenție ce se sancționează cu amendă de la 500 la 1.000 de lei.
Ei bine, am constatat, azi, că o fi ea obligație, sancționabilă destul de drastic pe deasupra, dar se prea poate întâmpla să nu ți-o poți îndeplini – nu din vina ta, ci a organului fiscal.
În calitate de co-administrator al Select News SRL, firmă înregistrată, cu sacrificii financare, de subsemnatul și alți colegi jurnaliști, pentru administrarea ziarului online Select News, m-am prezentat, azi, la Administrația Financiară a Sectorului 2, cu intenția de a mă achita de sarcina legală de achiziționare a Registrului Unic de Control.
Fusesem și vineri la Administrație, însă la biroul unde se rezolvă această formalitate programul de lucru era redus, până la ora 13, zilnic. Am folosit timpul trecut, pentru că, de azi, după cum veți vedea, acest lucru s-a schimbat. Programul redus nu e anunțat online, trebuia să constați asta în urma deplasării (inutile) la Administrație.
Astăzi, doamna de la biroul Registre (o chicinetă cam de doi metri pătrați, cu un birou de lucru și vrafuri de documente puse peste tot) m-a informat, politicos, că nu-mi poate primi cererea: „Nu vă pot da registrul, fiindcă nu vă pot tăia factură și chitanță. Nu sunt eu de vină, problema e mai sus. Am comunicat necesarul, nu ni s-au dat de la Direcție (Direcția Finanțelor Publice a Municipiului București – n.r.). Nu s-au dat, că nu sunt bani la Ministerul Finanțelor. Reveniți cam într-o săptămână, vom primi, probabil. Și atunci, va fi o coadă imensă. Că așa se întâmplă, toate se sparg în capul meu”.
Ca să nu mai bat drumuri de pomană, doamna mi-a recomandat să sun la „asistență contribuabili”, să mă interesez dacă s-au primit cele necesare eliberării Registrelor Unice de Control.
Revenit acasă, am încercat să aflu care este situația la alte administrații financiare din București.
La Administrația Financiară a Sectorului 1 mi-a răspuns o doamnă care mi-a dat un alt număr de telefon – cel direct de la biroul de eliberare a Registrelor. Postul telefonic respectiv pare să fie, însă, deranjat, fiindcă orice apel este respins instantaneu. Am revenit la primul număr, însă aceeași doamnă mi-a spus că, în această situație, nu poate face altceva decât să raporteze problema postului telefonic. Dânsa are biroul la etajul al doilea al Administrației, biroul eliberări Registre este la subsol, nu își poate părăsi postul pentru a se deplasa la subsol și nici nu poate comunica cu colega domniei sale, neavând centrală telefonică. Așadar, singura soluție este să mă deplasez la fața locului, pentru a afla dacă se eliberează sau nu Registre Unice de Control.
La Administrația Financiară a Sectorului 3 nu răspunde nimeni la numărul de telefon al Biroului din Calea Moșilor, de unde se eliberează Registrele Unice de Control. Iarăși, nu ai posibilitatea de a scuti un drum posibil inutil.
În fine, de la Administrația Financiară a Sectorului 4 ni s-a comunicat, telefonic, că există Registre Unice de Control în stoc și se eliberează fără probleme.
Nu am mai insistat să aflu situația de la sectoarele 5 și 6, ci am sunat la Direcția Finanțelor Publice București, care este dotată cu un Birou de Presă.
După câteva ore de la prezentarea situației și solicitarea de informații și explicații, mi s-a comunicat că problema a fost una strict locală, accidentală, temporară și că, în urma semnalului meu, a fost rezolvată. Nu am reușit să aflu cine e persoana responsabilă de acestă situație, doar că, doamna de la biroul din strada C.A. Rosetti nr. 39, unde se află sediul Administrației Financiare a Sectorului 2, Serviciul Persoane Juridice, are dreptate: a solicitat, dar nu a primit cele necesare eliberării Registrelor. Am atras atenția că situația nu pare să fie deloc accidentală, ci, dimpotrivă, cronică, din moment ce, un coleg căruia i-am relatat pățania, mi-a spus că s-a întîlnit cu o situație foarte asemănătoare, în urmă cu doi ani (!), tot la Administrația Financiară a Sectorului 2. El a fost mai norocos, a fost avertizat din timp să sune pentru a verifica disponibilitatea Registrelor Unice. Drept care, a scutit un drum de pomană. În fine, mi-am exprimat speranța că, indiferent dacă problema e mai nouă sau veche, a fost soluționată permanent. Am fost asigurat că situația nu se va repeta. De asemenea, am fost asigurat că programul de lucru cu publicul de la Biroul de Eliberare a Registrelor Unice este 8.30 – 16.30 (miercuri până la 18.30) și că va fi respectat de acum înainte.
Acum, explicația steluței din titlu:
* Nu am putut obține o confirmare a informației, fiindcă la numerele de telefon din C.A. Rosetti 39 nu răspunde nimeni. Așa că, nu-mi rămâne decât să verific mâine, la fața locului.
Voi reveni cu precizările de rigoare.
Vă rog să ne semnalați la selectnews.ro@gmail.com în cazul în care v-ați confruntat cu probleme similare/asemănătoare sau vă veți întâlni cu asemenea situații.
** În versiunea originală se preciza, incorect, că Registrul Unic de Control costă 111 lei.