Despre Vinerea Neagră
Suntem bombardați sistematic de știrile sau reclamele privind reducerile oferite de retailerii români cu ocazia zilei numite “Black Friday”. Această “tradiție” ce a luat naștere în Statele Unite ale Americii a fost adoptată cu succes și în țara noastră. Un succes poate chiar peste așteptări, din moment ce entuziasmul cumpărătorilor depășește cu mult capacitatea comercianților de a face față valului uriaș de comenzi.
Termenul “Black Friday” („vinerea neagră”) a devenit cunoscut pentru prima dată în anul 1869, în Statele Unite, fiind asociat unei catastrofe a pieții de capital. Ziua de 24 Septembrie a produs atunci o criză financiară, datorată unei creșteri abrupte a prețului aurului.
Prima invocare a noțiunii “Black Friday” ce reflectă sensul știut astăzi își are originea în anul 1961. Polițiștii din Philadelphia au denumit, atunci, Black Friday și Black Saturday cele două zile ulterioare Zilei Recunoștinței, întrucât frenezia cumpărăturilor cauza blocaje mari în trafic, cu tot balamucul aferent. Cinci ani mai târziu, în ianuarie 1966, termenul a fost oficializat, regăsit într-un comunicat al Poliției metropolitane.
Treptat, denumirea a câștigat popularitate în toată America și a căpătat o semnificație pozitivă, marcând începutul intervalului de cumpăraturi pentru sărbătorile de iarnă.
Anul acesta, evenimentul are loc, „la mama lui”, în data de 27 Noiembrie. Tot acolo, prin solduri se înțelege exact asta – reduceri. Ai ocazia să cumperi unele produse, în special din gama electronicelor, chiar cu 90% mai ieftin. De aceea, încasările de Black Friday au cunoscut o creștere în fiecare an, criza financiară nefiind un factor perturbator. Dimpotrivă, s-ar zice că shoppingul compulsiv e o formă de diminuare a stresului de criză. Însă, convingerea conform căreia achiziționarea produselor în aceasta zi menajează bugetul cumpărătorului se poate dovedi falsă în destule cazuri, din mai multe puncte de vedere: calitatea bunurilor, uzura morală a acestora. Probabil că, în aceste condiții, ar fi mai nimerit să se vorbească despre Pink Friday și de Black Saturday – marcând ziua când te trezești cu portofelul gol și cu o friteuză în cămară pe care știi că nu o vei mai folosi vreodată…
În România, „Black Friday” este un termen mai degrabă asociat cu oportunismul comercianților, care mizează pe credulitatea și lipsa de informare a clienților români, pentru a-și maximiza profitul, realizând vânzări record de produse arareori ieftinite de adevăratelea. În goana după profit, s-a strămutat „Vinerea neagră” cu o săptămână mai înainte, iar unii retaileri anunță că o vor ține într-o „Black Friday” toată săptămâna care vine.
Mirajul reducerilor extrage din buzunarele oamenilor sume generoase, deși situația economică a populației nu se află în cel mai bun moment al său. Succesul Black Friday a fost, și anul acesta, atât de mare, încât serverele de internet ale magazinelor de electronice și electrocasnice nu au făcut față asaltului „căutătorilor de comori” și au picat secerate de rafalele de click-uri pe secundă.
Poate pe viitor vom reuși să facem “Black Friday” everyday. Sau, cel puțin o dată pe săptămână. Dacă asta se va întâmpla, probabil că le vom da în sfârșit americanilor un motiv pentru care să ne invidieze.