EXCLUSIV. Youtube te-a blocat. Ce poți face

Ne așteaptă vremuri grele în mediul online.

Dacă stai într-o mașină staționată și filmezi o blondă chinuindu-se cu manevrele de parcare, iar în boxele mașinii tale se aude „Don Omar – Danza Kuduro” (locul 10 în Top vizualizări Youtube), Google, cate deține și Youtube, îți va bloca videoclipul atunci când vei încera să îl încarci pe rețeaua sa multimedia. Iar dacă insiști și îl vei reposta sau vei posta un alt videoclip cu fond muzical licențiat, Google îți va bloca și contul.

Să zicem, însă, că după prima pățanie ți-ai învățat lecția și vei opri muzica, în timp ce filmezi. Sau editezi filmulețul, înainte de a-l „urca”, scoțându-i fondul muzical ori înlocuindu-l cu altul, „benign”. Dar iată altă situație: ți-ai filmat copilul într-un moment special, cum ar fi serbarea de sfârșit de an școlar, și ai încărcat filmulețul pe Youtube, cu gândul de a-l arăta rudelor, prietenilor, colegilor, cunoscuților aflați în alte localități sau chiar în afara țării. Te trezești cu un mesaj de avertisment din partea Youtube, spunând ceva de genul: videoclipul este respins, din pricina restricțiilor legate de conținut; următoarea violare a politicilor Youtube va atrage suspendarea contului. Uneori, mesajul nu este atât de drastic, videoclipul este încărcat și vizibil, dar ești avertizat că are conținut media licențiat de o terță parte, care s-ar putea să ceară blocarea. Sau că, lângă videoclipul tău vor fi plasate reclame ale deținătorului licenței de conținut, din care tu nu vei încasa vreun ban. Mai sunt și situațiile în care videoclipul încărcat de tine are restricții de difuzare în alte țări.

Problema este că Google, adică proprietarul Youtube, are dispute juridice serioase cu organizațiile de gestionare colectivă a drepturilor de autor. Disputa cu cea mai puternică dintre aceste organizații, GEMA, a făcut ca peste 60% dintre videoclipurile muzicale din Top 1.000 al vizualizărilor pe Youtube să nu fie accesibile în Germania. Cel puțin, nu direct, după cum vom vedea puțin mai încolo.

Conform geeks.broadwayworld.com, România ar fi în topul țărilor cu acces restricționat la Youtube. Însă, conform statisticii „GEMA versus YouTube Top 1000”, realizată de apps.opendatacity.de, lucrurile nu stau chiar așa, existând o mulțime de videoclipuri muzicale restricționate în alte țări, dar accesibile din România – mai exact, de la un calculator care, pentru a se conecta la internet folosește o adresă IP cunoscută ca fiind originară din țara noastră.

„Motivatia este legată, cred eu, de faptul că Google nu a avut conținut țintit pentru România, cel puțin până când nu au lansat youtube.ro. Și l-au lansat de prea puțin timp”, opinează Bogdan Manolea, jurist specializat în dreptul online-ului, de la Asociația Pentru Tehnologie și Internet (APTI). Așadar, ne așteaptă și mai mari restricții, în curând…

Există, totuși, soluții, pentru videoclipurile care nu sunt blocate de tot, ci doar pentru adresele IP din anumite țări. Cei de la geeks.broadwayworld.com expun trei căi de ocolire a restricției, care se bazează pe același principiu – schimbarea adresei IP, astfel ca pentru serverul Youtube să pară că sunteți un utilizator dintr-o țară în care este permisă difuzarea unui anumit conținut.

Revenind acum la filmulețul de la serbare, te poți întreba „Cu ce deranjează postarea mea? Nu e nimic pornografic în ea, nici nu am repostat ultimul videoclip al Rihannei sau vreun fragment dintr-un spectacol la care ni s-a spus să nu filmăm! E doar copilul meu, recitând și dansând…”.

Dar problema licențelor de conținut nu este limitată la videoclipurile muzicale realizate de celebrități, ci se extinde asupra fondului muzical al postărilor tale.

Așadar, dacă muzica pe care a dansat copilul tău este licențiată și parte a disputei comerciale dintre difuzorul de conținut Youtube și deținătorul drepturilor de autor, filmulețul tău nu va mai fi strict al tău, în momentul în care vei decide să îl faci public. Youtube are instrumente de recunoaștere a conținutului audio. Dacă puștiul tău a dansat pe melodia „Gummy bear” (foarte populară, de altfel, pe Youtube), cu certitudine filmulețul tău va fi cenzurat (blocat) în Germania.

În legea copyright-ului din Statele Unite este inserat așa-numitul concept de „utilizare onestă” a operelor protejate de drepturile de autor, fără achitarea unor sume către deținătorii drepturilor de autor. Între situațiile de „utilizare onestă” se numără acțiunile cu scop educațional. Deci, s-ar zice că și serbările școlare…

Dar, Bogdan Manolea consideră că „nonprofit educational purposes –scopuri educaționale nonprofit- se referă la actul educațional în sine și nu la o distracție din cadrul educațional”. Deci nu, nu e ok nici în State să filmezi orice din viața de preșcolar sau școlar a copilului tău și să faci publică înregistrarea.

Legea autohtonă a drepturilor de autor (8/1996, cu modificări și completări ulterioare) are un capitol întreg dedicat „limitelor exercitării dreptului de autor”, dar art. 34 spune că cei care realizează înregistrări audio-video ale operelor protejate de copyright trebuie să achite o sumă „prin negociere” deținătorilor drepturilor de autor:  „Pentru suporturile pe care se pot realiza inregistrari sonore sau audiovizuale ori pe care se pot realiza reproduceri ale operelor exprimate grafic, precum si pentru aparatele concepute pentru realizarea de copii, in situatia prevazuta la alin. (1), se va plati o remuneratie compensatorie stabilita prin negociere, conform prevederilor prezentei legi”.

Aplicarea în practică a acestei prevederi înseamnă că se plătește o taxă de copyright inclusă în prețul final al oricărui aparat cu capabilitate de înregistrare audio-video.

Dar, asta nu înseamnă că e liber la difuzat orice înregistrezi. Taxa plătită la achiziția aparatului se referă strict la utilizarea personală și în familie / cerc de prieteni. Difuzarea către publicul larg implică alte reguli ale copyright-ului.

„În această privință, lucrurile sunt destul de complicate. Pe de o parte, înregistrarea ta este o creație, deci beneficiează de dreptul de autor. Pe de altă parte, difuzarea ei publică poate să încalce drepturile altora, dacă înregistrarea încorporează operele lor. În acelasi timp, însă, poți să reutilizezi operele altora, dacă intri în excepțiile pevăzute de lege”, spune Bogdan Manolea.

Dacă vorbim de un fond muzical pe care vrei să îl utilizezi fără probleme la difuzarea unei înregistrări, te poți adresa Uniunii Producătorilor de Fonograme din România, care „licențiază persoanele juridice și persoane fizice care funcționează pe teritoriul României și folosesc muzica în public. Utilizarea muzicii și licența UPFR implică plătirea unei remunerații de către utilizatori, la valorile stabilite prin metodologiile în vigoare. Valabilitatea licenței UPFR de utilizare neexclusivă a muzicii este de 3/ 6/ 12 luni, în funcție de opțiunea utilizatorului și de tipul licenței”.

Așadar, dacă Youtube ne blochează videoclipul înregistrat pe scena de la grădiniță sau școală, din pricina fondului muzical, și nu am obținut o licență de utilizare pentru acesta, există posibilități de acțiune, dar trebuie să vă înarmați cu nervi, răbdare și, nu în ultimul rând, studiu legislativ aprofundat… „Poți încerca să le explici de ce au greșit sau să îi dai în judecată”, susține juristul APTI. „Problema de fond însă este cea a «privatizării aplicării legii». Adică, Youtube, o companie privată, decide că ai încălcat legea și iți blochează accesul la conținut, deși s-ar putea ca tu să fi procedat absolut corect și legal. Mai mult, totul se petrece pe baza unei rapotări automate: un calculator decide ce poți să publici și ce nu. Iar calculatorul ignoră limitările legii (excepțiile sau fair use)”, explică Bogdan Manolea.

14,761 total views, 1 views today

Comments

comments