Războiul gazelor cu efect de seră. Uniunea Europeană – divizată din cauza intereselor divergente ale producătorilor de automobile
Impulsionat de granzii Mercedez Benz, BMW, Porsche, Audi, Volkswagen, Opel, guvernul german se opune unui proiect de limitare a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor, relatează Süddeutsche Zeitung.
Germania se bazează pe sprijinul Ungariei, Cehiei și Slovaciei, țări în care producătorii germani și-au extins facilitățile de producție. În schimb, Franța (Renault, Peugeot, Citroen), Italia (Fiat, Alfa Romeo), și Suedia (Volvo), celelalte state cu mari producători de mașini, împreună cu „sateliții” România, Bulgaria, Danemarca, Luxemburg, se opun cu vehemență unei noi amânări a adoptării proiectului. Interesant este că și Spania, unde VW deține Seat, este între oponenții fermi ai Germaniei. Balanța ar putea fi înclinată de țări precum Marea Britanie sau Polonia, care, până în prezent, sunt indecise. Și britanicii au o industrie auto axată pe performanță și mai puțin pe consum, deci disputa se anunță interesantă.
O primă amânare a votării proiectului în Consiliul European a fost obținută de Germania pe 26 iunie.
Amânarea votului a fost foarte criticată de unii diplomați, citați de ziarul germam, care subliniază că „este prima dată când o înțelegere încheiată, negociată între Parlamentul European, Comisie și parteneri este pusă astfel la îndoială”.
Președinția irlandeză a încercat, din răsputeri, să obțină un compromis, dar cele două tabere rămân inflexibile. Proiectul de acord cu privire la limitele de emisii de gaze cu efect de seră pentru autoturisme prevede că, începând cu anul 2020, vehiculele noi ale producătorilor europeni vor putea emite doar 95 în loc de 130 de grame de dioxid de carbon pe kilometru.