Promenada, Mega Mall și Sun Plaza sfidează criza COVID-19! Magazinele din mall-uri – obligate să rămână deschise în plină situație de urgență!
Autor: Robert Veress
Actualizare: La scurt timp de la publicare, articolul din Select News are ecouri. Surse guvernamentale ne-au asigurat că situația „se va rezolva”.
_____________________________________________________________________________
Actualizare 2: Ministerul de Interne, Marcel Vela, a anunțat suspendarea activităților comerciale în mall-uri, cu excepția magazinelor care comercializează alimente și hrană pentru animale.
_____________________________________________________________________________
Îndemnurile și solicitările președintelui României, Klaus Iohannis, premierului Ludovic Orban, pleiadei de oficiali guvernamentali implicați în gestionarea crizei Covid-19, precum și ale specialiștilor în epidemiologie, ca toți cetățenii care nu au treburi urgente să stea în locuințele lor, pentru a limita răspândirea coronavirusului, nu au ajuns la proprietarii mall-urilor Promenada, Mega Mall și Sun Plaza din București. Nu au ajuns sau nu i-au impresionat. NEPI Rockcastle, proprietarul sud-african al mall-urilor Promenada și Mega Mall, precum și austriecii de la S Immo AG, proprietarii Sun Plaza, obligă proprietarii magazinelor care au spații închiriate acolo să țină deschis, politică ce este în contradicție flagrantă cu siguranța publică și cu solicitările exprimate de autoritățile statului român.
Am intrat în posesia unui document care atestă că NEPI Rockcastle îi sancționează cu 100 de euro/zi pe proprietarii de spații comerciale care au tras obloanele după instituirea stării de urgență. Mai mult, reprezentanții sud-africanilor amenință cu rezilierea contractelor de închiriere.
Cel care ne-a furnizat documentul este proprietarul a două magazine de încălțăminte: unul comercializa în Băneasa Shopping Center, celălalt în Promenada. Proprietarii Băneasa au decis să închidă mall-ul cu totul, notificându-și chiriașii în acest sens. În Promenada, însă, situația este complet diferită.
„În contract există clauza de forță majoră, dar ei se prevalează de condițiile contractuale privind orele de funcționare”, spune antreprenorul. El ne-a cerut să-i protejăm identitatea. „Mall-urile Băneasa și Park Lake au decis închiderea completă. În AFI, unde are magazin un prieten de-al meu, politica este că poți închide magazinul, dar chiria nu se returnează. În Promenada și Mega Mall politica este că guvernul nu a închis mall-urile, ci doar restaurantele din mall-uri. Ca atare, magazinele trebuie să rămână deschise, chiar dacă nu sunt clienți”, continuă sursa noastră. Omul precizează că și-a angajat avocat. Când avocatul a contactat conducerea Promenada Mall, i s-ar fi cerut un certificat de la Ministerul de Interne care să certifice că se poate invoca forța majoră pentru suspendarea executării contractului de închiriere. Deși i s-a părut absurd, avocatul a solicitat certificatul de la MAI. „Inițial i s-a spus că va fi emis, dar apoi nu s-a mai întâmplat nimic. Înseamnă că fie nu vor să-l dea, fie nu știu cum să-l emită, ce să scrie în el”.
Cu sau fără certificat de forță majoră, antreprenorul e decis să nu redeschidă magazinul: „Nu vreau să îmi asum riscurile nici pentru angajații mei, nici pentru clienți!”.
În drum spre Promenada, am trecut întâi prin Sun Plaza. La o trecere rapidă, am numărat 21 de magazine închise (bravo proprietarilor!). Chiar și în magazinele deschise, clienții puteau fi numărați pe degete, poate cu excepția unei farmacii și a hipermarketului Cora.
De la biroul de relații cu clienții am aflat că nu era nimeni din conducere în mall (deh, oamenii respectă starea de urgență doar în ce-i privește, și stau acasă…). În schimb, existau niște numere de contact, în dreptul unuia scriind „Pentru informații legate de magazine”. Am apelat respectivul număr, iar persoana care mi-a răspuns a confirmat că proprietarii magazinelor sunt obligați să respecte programul de funcționare, în unele cazuri redus de la 12 la 20.
În Promenada, o situația aproape similară cu cea din Sun Plaza: 15 magazine închise (felicitări!) și lume chiar mai puțină ca în Sun Plaza. Nimeni din conducere. Și niciun contact telefonic. Tot ce am primit de la tânăra care asigura relația cu clienții a fost o adresă de email, la care am trimis o solicitare scrisă de informații. Când vom primi un răspuns, îl vom publica. Până atunci, urgența impune publicarea articolului și fără punctul de vedere al spațiului comercial.
Dincolo de nerespectarea siguranței clienților lor (și nu doar a lor, ținând cont de gradul de contagiozitate al noului virus), decizia NEPI Rockcastle sfidează logica: de ce să-ți forțezi partenerii de afaceri să lucreze în pierdere, ținând cont că nu există mușterii?
Nu putem ști ce se va întâmpla mai departe. În mod normal, ar trebui să rezulte o suită de procese, pe care să le câștige chiriașii din mall-uri. Dar ce mai e normal în zilele noastre?
Am adresat solicitări scrise birourilor de presă ale Ministerului de Interne și Guvernului României, solicitând clarificări: „Este starea de urgență suficientă pentru a se invoca clauza de forță majoră de către afacerile care presupun relațiile cu publicul / vânzările de produse care nu sunt de strictă necesitate? Sau este corectă interpretarea mall-urilor că MAI trebuie să emită un document special în acest sens – iar dacă da, de ce nu îl emite?”.
Având în vedere urgența situației, am transmis solicitările și direct, consilierului de presă al premierului Ludovic Orban și purtătorului de cuvânt al MAI. Primul a văzut solicitarea, dar nu a răspuns în niciun fel. În schimb, Monica Dajbog, purtătorul de cuvânt al MAI, a promis că speța va fi analizată și voi primi un răspuns. Când și dacă îl voi primi, îl voi publica.
Avem informația, încă neverificată, că în țară, un lanț românesc cu cinci mall-uri în orașe mari are o politică similară cu NEPI Rockcastle și S Immo AG (vom preciza titulatura lanțului românesc de mall-uri în momentul când vom avea confirmarea).
Dacă aveți cunoștință de alte mall-uri care sfidează starea de urgență, vă rugăm să ne semnalați la selectnews.ro@gmail.com. Vă mulțumim!