Bacalaureat 2013: Procentul elevilor care vorbesc prost limba română în Ilfov, la fel de mare ca cel din Harghita și Covasna
Nu este o surpriză faptul că doar 40,58% dintre elevii de liceu din județul Covasna și 41,37% dintre cei din județul Harghita vorbesc corect limba română, conform rezultatelor finale înregistrate la examenul de Bacalaureat – proba de evaluare a competențelor de comunicare în limba română (proba A), desfășurată în perioada 10-12 iunie.
Dar, surpriza neplăcută este că elevii ilfoveni nu sunt cu mult mai breji prin comparație cu colegii lor din zona locuită, într-o majoritate covârșitoare, de minoritarii unguri: doar 43,16% au obținut certificatul de utilizator eperimentat al limbii române.
Pe plan național, 94.106 de elevi (62,86%) din totalul de 149.717 care au participat la examinare au primit certificat de utilizatori experimentați, 35.010 (23,38%) fiind declarați utilizatori avansați, iar 16.675 (11,14%) s-au ales cu certificatul de utilizator mediu. Se pare că mai puțin de trei procente dintre elevi n-au reușit să îngaime nicio vorbă în limba română, în fața examinatorilor, astfel încât nu s-au ales cu niciun fel de certificat.
Rezultatele sunt cuprinse în raportul statistic finalizat de Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) și prezentat într-un comunicat al Ministerului Educației. Comunicatul precizează că șase elevi au fost eliminați din examen, pentru tentative de fraudă. Ar fi interesant de văzut, dacă există, înregistrările cu respective tentative de fraudă. Cum poți să fraudezi un examen la proba orală?!
Județele în care s-a depășit semnificativ media națională în privința elevilor utilizatori experimentați de limbă română sunt Prahova (77,69%), Brașov (76,31%), Buzău (73,50%), Brăila (72,04%) și Iași (70,32%).
„Rezultatul obținut de fiecare candidat la proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competență corespunzător grilei aprobate la nivel național. Nivelul de competență lingvistică de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă, se stabilește de comun acord de către cei doi profesori examinatori, în conformitate cu descriptorii din programele de bacalaureat și cu grila cuprinsă în procedurile elaborate și transmise de CNEE. Următoarea probă din această primă sesiune vizează evaluarea competențelor digitale (proba D) și se va desfășura în perioada 17-21 iunie”, se precizează în comunicatul Ministerului Educației.