EXCLUSIV: Orange TV Review
Orange TV s-a lansat, anul trecut, pe o piață destul de stabilă a serviciilor de furnizare a semnalului TV, împărțită, în București cel puțin, între UPC, RCS și Romtelecom (Dolce) plus alți câțiva operatori cu o cotă de piață redusă.
Orange TV a țintit, la început, segmentul îngust al celor care sunt dispuși să dea mai mulți bani, pentru un plus de calitate, oferta celor de la Orange excelând prin numărul canalelor ce sunt transmise în format HD (de la High Definition – Înaltă Definiție sau rezoluție mare care dă claritate superioară imaginii) – preferat de cei care și-au achiziționat televizioare de ultimă generație și vor să profite la maximum de capabilitățile tehnice ale acestora.
Se pare, însă, că succesul comercial a fost sub așteptări, așa că, anul acesta, Orange a redus mult tarifele. Nu direct, ci pe sistemul „te abonezi doi ani și plătești doar unul”. Oferta actuală oficială de pe site este „6 luni gratuit”, însă, cel puțin pentru abonații Orange care își reînnoiesc abonamentele, se oferă 12 luni de gratuitate (6 luni în primul an și încă 6 luni în al doilea an). Iar eu cred că și un client nou – bun negociator, care se va abona și la telefonie mobilă cel puțin, va putea obține acest discount.
În aceste condiții, merită să te abonezi?
Răspunsul meu este îndoit: și da și nu.
Argument pentru „Da”:
Calitatea imaginii. Dacă treci (cum mi s-a întâmplat) de la semnal analogic la cel digital sau la televiziune prin satelit, saltul calitativ este evident. Am văzut, prin alte părți, televiziune digitală / prin satelit, iar diferențele dintre furnizori nu sunt semnificative. Sunt încântat de claritatea imaginii și a sunetului, dar presupun că la fel aș fi fost și dacă aș fi optat pentru alți furnizori.
Argument pentru Da/Nu, în funcție de tipul abonamentului și condițiile de abonare:
Prețul. Tarifele Orange sunt ridicate față de competiție, mai ales dacă nu optezi, de la bun început, pentru pachete de servicii (soluția cea mai profitabilă). Orange are trei categorii principale de abonamente pentru televiziune – de 5, 8, 12 euro, la care se pot adăuga diverse opțiuni. Un abonament lunar „All inclusive” este 19 euro – 85 lei! Prohibitiv, mai ales dacă nu ești abonat Orange și trebuie să mai achiți 20 de euro pentru instalare și alți 20 de euro pentru activare. Însă, personal, am ales abonamentul de 8 euro, fără extra-opțiuni, care îmi oferă acces la 67 de canale TV, 20 în format HD. La cei 8 euro se adaugă taxa lunară pentru cele două receivere (e nevoie de un receiver -receptor- de satelit pentru fiecare televizor în parte), respectiv 1,5 euro x 2 = 3 euro. Am mai achitat o taxă unică de instalare pentru cel de-al doilea receptor (10 euro). De menționat că doar la abonament se oferă reducerea, nu și la taxa de închiriere a receptorului. Așadar, costul global pentru 24 de luni este (8 x 12) + (3 x 24) + 10 = 178 euro. Din acesta scad 96 de euro (fiindcă, în urma negocierii, am prelungit un abonament de telefonie mobilă, scăzând valoarea acestuia cu 4 euro și păstrând beneficiile) și rămân de achitat doar 82 de euro – respectiv 3,42 euro lunar.
Argumente pentru „Nu”:
1. Experiența de abonare & instalare poate fi un coșmar. Am aflat de noua ofertă de Orange TV (cu 12 luni de gratuitate) de la un agent comercial Orange, când am fost să îmi achit abonamentul de telefonie. Oferta pica la țanc, fiindcă tocmai căutam o soluție de înlocuire a televiziunii analogice de la RCS. Problema a fost, de la bun început, că agentul respectiv m-a mințit, iar asta m-a determinat să nu vreau să mă abonez prin intermediul său. L-am întrebat dacă, în cazul în care voi lua o decizie favorabilă, trebuie să revin pentru a mă abona în Orange Store sau pot să o fac și telefonic. Mi-a spus că e obligatoriu să revin. Ulterior, m-a și sunat, pentru a mă întreba dacă m-am decis. Mă decisesem, după consultări în familie, dar înainte de a reveni în Orange Store, am sunat la relații cu clienții, pentru a mi se confirma dacă e obligatoriu să mă duc în magazin, așa cum pretindea agentul. Am constatat că, așa cum bănuisem, puteam să mă abonez și telefonic. Mi-am dat seama că agenții Orange obțin un comision la contractarea unui abonament, dar nu mi s-a părut corect să fiu dezinformat în felul acela. Dacă agentul îmi spunea adevărul, de la bun început, aș fi revenit în magazin și m-aș fi abonat cu semnătura lui pe contract. Așa… am antamat un contract telefonic. Acesta urma să îmi fie livrat prin curierat rapid, în prima zi lucrătoare. Am antamat contractul vineri, luni sau marți (cel târziu, mi s-a spus) urma să primesc contractul la semnat, iar în ziua/zilele următoare să se facă instalarea. Au trecut 10 zile și n-am primit contractul. Am sunat să văd ce se întâmplă. Persoana cu care am discutat apelând la numărul 499 (pentru Orange TV) mi-a promis că se va interesa și mă va apela pentru a-mi spune. Au mai trecut trei zile, fără să fiu apelat. Am revenit la 499. De data asta, un alt reprezentant Orange m-a pus în așteptare și, după circa 2 minute, a aflat răspunsul și mi l-a comunicat: Contractul a fost anulat, întrucât curierul Cargus l-a returnat la Orange pretinzând că a încercat să îmi livreze documentul de trei ori, dar nu m-a găsit la adresă. Aici, am avut următoarele observații: 1. În discuția cu reprezentantul Orange, în momentul în care antamasem contractul, am precizat foarte clar că doresc să fiu contactat telefonic de curier, înainte de livrare, iar această procedură a fost asumată de reprezentantul Orange; 2. M-aș fi așteptat să fiu contactat de Orange, după livrările eșuate – însă, în loc de asta, am sunat eu, după 10 zile; 3. Mi se pare stupefiant faptul că, nici după ce am revenit prima dată și mi s-a promis un răspuns, nu l-am primit, fiind nevoit să insist! Reprezentantul Orange m-a întrebat dacă reluăm procedura și am refuzat. Am decis să merg în Orange Store – în alt magazin decât cel în care aflasem de ofertă. Aici, mi s-a spus că oferta cu 12 luni gratuitate nu mai era valabilă în cazul simplei abonări, ci doar dacă agream să îmi prelungesc un abonament de telefonie existent cu 9 luni. Inițial, m-am ridicat să plec, dar când mi s-a spus că voi beneficia de o reducere cu 4 euro a abonamentului, în condițiile păstrării beneficiilor, m-am așezat la loc. Mi s-a spus că instalarea se va face luni sau marți (ziua abonării fiind sâmbătă). Luni am primit mai întâi un sms prin care eram anunțat că instalarea se va face marți, într-un anume interval orar și de către o persoană nominalizată, al cărei număr era și el precizat. Am sunat la numărul respectiv, pentru confirmare. Ulterior, am primit un apel de la o altă persoană, care mi-a spus că putea veni la instalare chiar luni. Între timp, însă, constatasem că reprezentantul din Orange Store trecuse în contract un singur receiver (în contractul antamat telefonic erau trecute două receivere), iar instalatorul serviciului m-a redirecționat către Orange. La 499 mi s-a spus că trebuie să revin în Orange Store, pentru refacerea contractului, dacă vreau să îmi păstrez programarea pentru instalare (cea de marți). Înghițind în sec, m-am dus în Orange Store și am refăcut contractul. Am primit, ulterior, un sms, în care eram înștiințat că instalarea se va face într-un alt intervar orar decât cel convenit cu reprezentanții Orange și de către o altă persoană decât cea din sms-ul inițial. Am sunat persoana respectivă, care mi-a spus că este o programare eronată, el ocupându-se de instalări în… Suceava! Amabil, omul a sunat în dispecerat și a rezolvat problema. Astfel, a doua zi, instalatorul serviciului m-a apelat spunându-mi că nu răspund la interfon. Discutând, am aflat că fusese direcționat la o altă adresă decât cea pentru care doream serviciul. Consultând contractul, mi-am dat seama de eroare: în varianta contractului de sâmbătă fusese trecută adresa corectă. Luni, însă, când m-am prezentat pentru refacerea contractului, adresa de instalare a fost modificată! Din fericire, „tipul de la cablu” nu avea alte urgențe și a putut traversa Bucureștiul, pentru a ajunge la locația unde trebuia efectuată, de fapt, instalarea. Sunt convins că, în alte cazuri, lucrurile decurg mult mai simplu, dar asta nu înseamnă că experiența mea nu este repetabilă…
2. Instalarea echipamentelor nu este tocmai o „plimbare prin parc”. La Orange ești întrebat dacă locuiești la bloc și (în cazul în care răspunsul e afirmativ) dacă, în caz de nevoie, ai primi acceptul Asociației de proprietari pentru instalarea antenei (un „lighean” dreptunghiular de dimensiuni mici față de antenele parabolice clasice) pe acoperiș. Însă, ești asigurat că, dacă apartamentul nu e la parter și orientat spre Nord, antena va putea fi montată pe balcon. În practică, și dacă apartamentul este orientat spre alți poli și nu se află la parter, șansele sunt destul de mari ca recomandarea să fie de instalare pe bloc, mai ales dacă în fața blocului sunt copaci care ajung la înălțimea apartamentului respectiv. Așadar, e bine să te asiguri că ai acceptul Asociației de locatari/proprietari, înainte de contractarea serviciului. Asta, chiar dacă există posibilitatea anulării contractului, în cazul în care instalarea nu se poate face în condiții optime.
Tot la capitolul instalare: am fost mulțumit de prestația lucrătorilor care au instalat serviciul Orange TV, însă este de notat că nu sunt pregătiți pentru toate situațiile particulare ce pot interveni – și sunt numeroase amănunte ce pot genera probleme. De pildă, legătura dintre antena satelit (de pe bloc) și receiver se face printr-un cablu ce se va prelinge pe fațada blocului. Nu în toate cazurile se poate evita situația ca acel cablu să treacă prin dreptul balcoanelor vecinilor, fapt ce poate fi deranjant; iar dacă locuiești la un etaj inferior și ai deasupra cel puțin un vecin mai puțin prietenos, îi va fi simplu să ia un clește și să reteze cablul… Apoi, în apartament: cablul trebuie să treacă prin peretele balconului, să fie direcționat astfel încât să nu incomodeze la deplasarea prin balcon și apoi trebuie să treacă prin tâmplăria geamurilor de la cemera/camerele în care se va instala receptorul satelit. Dacă ai comoda TV încastrată într-un mobilier făcut la comandă și bine ancorat în perete, va fi foarte dificil să asiguri traseul cablului până la receiver.
3. Receptorul Orange nu are capabilități de înregistrare. Dacă ai un videorecorder sau un DVD-recorder, instalând Orange TV vei pierde funcția de programare a înregistrării unor emisiuni de la mai multe posturi TV. Lăsând atât receptorul cât și recorderul în funcțiune, va fi posibil să programezi înregistrări de la un singur post de televiziune (cel pe care este setat receptorul).
4. Comutarea între posturile TV durează circa 2 secunde. Avantajul net al televiziunii analogice (vs cea prin satelit) este zaparea rapidă. Este un coșmar până te obișnuiești cu grila programelor și ajungi la postul dorit, zapând cu cu butonul +/- și nu introducând direct numărul la care este memorat postul respectiv.