Muzeul Brukenthal poate fi vizitat virtual prin Google
Proiectul Google Cultural Institute se extinde și în România. De luni seara, Muzeul Național Brukenthal (cu cele trei componente ale sale: Palatul Brukenthal – Muzeul de Artă, Casa Altemberger – Muzeul de Istorie și Muzeul de Istorie Naturală) poate fi vizitat virtual prin Google Cultural Institute. Grație tehnologiei Street View aplicată în interior (o cameră ia multiple imagini, ce ulterior sunt procesate și asamblate pentru a da imagini panoramice cu vedere de 360 de grade din orice punct), te poți „plimba” oricând, prin cele trei incinte muzeale, văzând exponatele ca și când te-ai afla acolo.
Alături de Brukenthal, Muzeul Național al Țăranului Român, Complexul Național Muzeal ASTRA din Sibiu, Asociația Folclor Fără Frontiere, Ordinul Arhitecților din România, Fundația Pro Patrimonio și Fundația Wassertalbahn (care administrează proiectul „Mocănița”) au pagini dedicate în Google Cultural Institute. Cele trei muzee și patru fundații culturale și de patrimoniu expun virtual peste 800 de exponate: picturi, desene, obiecte de artă populară, artefacte religioase, fotografii și documente. O selecție de obiecte de artă au fost fotografiate la înaltă rezoluție, fapt ce permite relevarea celor mai mici detalii, invizibile cu ochiul liber chiar și la privirea îndeaproape.
„Colaborăm cu peste 600 de muzee, arhive și alte instituții culturale din toată lumea, oferind vizitatorilor acces la sute de colecții și obiecte de artă disponibile la cea mai bună rezoluție. (…) Dorința noastră este să punem tehnologia în slujba instituțiilor culturale, pentru a permite acestora să își prezinte capodoperele în moduri inovatoare și atrăgătoare”, a declarat azi, Simon Reis, Program Manager Google Cultural Institute, în cadrul lansării oficiale a Google Cultural Institute în România, la Muzeul Național al Țăranului Român.
La rândul său, Dan Bulucea, Country Manager Google România le-a mulțumit „partenerilor din România pentru deschiderea și efortul depus pentru realizarea acestui proiect”, referindu-se la reprezentanții celor șapte muzee și fundații.
Nu toate muzeele au manifestat, însă, aceeași deschidere față de Google, preferând să nu-și publice exponatele în mediul virtual, considerând că acest demers va îndepărta vizitatorii de la fața locului. Managerul Muzeului Național al Țăranului Român, dr. Virgil Ștefan Nițulescu este în dezacord total cu această temere, repingând-o printr-o comparație foarte plastică: „Când mi s-a propus parteneriatul cu Google am acceptat imediat, aproape fără să mă gândesc. Constat, însă, că alții au avut o altă atitudine – fiindcă, asta este, muzeografii sunt o castă conservatoare. Dar temerea aceasta că publicul nu va mai veni să ne viziteze este absurdă. Este ca și când te uiți la un film în care personajele fac dragoste și spui după aia că nu mai vrei să faci dragoste, fiindcă ai văzut cum se face și deci știi cum e. Internetul, privitul virtual al operelor de artă, nu face decât să incite publicul, să vină și să vadă operele respective aici, în muzeul real”.
La solicitarea Select News, Simon Reis a precizat că acest conservatorism nu este specific muzeelor românești, ci se manifestă în toată lumea: „Însă, treptat, pe măsură ce proiectul nostru se extinde, aproape toate muzeele aderă la el. În Germania, la început, au fost 17 muzee care au acceptat să fie prezente în Google Cultural Institute. Acum au rămas foarte puține care nu sunt aici”, susține oficialul Google.
Pentru accesarea platformei Google Cultural Institute este suficient să introduceți titulatura în motorul de căutare Google și să accesați primul rezultat. Ulterior, puteți căuta muzeul care vă interesează. Acolo unde veți găsi, pe imagine, o mică pictogramă infățișând un om (precum cel de la semafoare) este vorba de un tur virtual panoramic.