„La analizarea propunerilor, în vederea analizării recompensei cu permisiunea de ieșire din penitenciar, se are în vedere în ce măsură deținuții:
(…) e) NU SUNT cercetați sau urmăriți penal în alte cauze;
(…) g) SUNT clasificați în categoria celor care prezintă risc pentru siguranța penitenciarului”. Am încheiat citatul.
ANP arată că există o prevedere într-o lege din 2006, care stabilește că deținuții periculoși pot ieși din penitenciare doar pentru a participa la înhumarea unei rude apropiate (inclusiv bunic). Cum o metodologie este inferioară în rang legii, înseamnă că prevederile acesteia, chiar greșite, nu contează – nu se aplică. Ca atare, se deduce de aici, ANP nu va modifica eroarea din Monitorul Oficial.
Comunicatul ANP este mai amplu. Curios, dacă n-ar fi fost această precizare din introducere, ai fi fost tentat să crezi că se argumentează în favoarea cauzei deținuților periculoși… Dacă legea face o diferențiere clară între deținuții periculoși și ceilalți, de ce nu o face și Metodologia, stabilind criterii diferențiate pentru ieșirea din penitenciare? De ce sunt introduși „itemii” în aceeași „oală”? Comunicatul zice doar că „în ansamblul articolului, sunt prezentați atât itemi ce pot orienta decizia comisiei în sens pozitiv, cât și itemi care pot argumenta decizia de neacordare a permisiunii de ieșire din penitenciar”.
Rămâne să sperăm că persoanele care vor face parte din comisiile de examinare a cererilor de ieșire din penitenciare vor cunoaște legislația în amănunt și nu se vor raporta strict la „Metodologie”.
Reproducem, în continuare, integral, comunicatul ANP:
15.06.2013
Precizare de presă
Referitor la opiniile exprimate în mass-media, care fac trimitere la Metodologia privind acordarea recompenselor pentru persoanele aflate în custodia ANP pe baza Sistemului de creditare a participării deținuților la activități și programe de educație, asistență psihologică și socială, la activități lucrative, precum și în situații de risc, Administrația Națională a Penitenciarelor face următoarele precizări:
Persoanele condamnate clasificate în categoria celor care prezintă risc pentru siguranța penitenciarului execută pedeapsa privativă de libertate în regim de maximă siguranță, conform art. 20 din Legea nr. 275/2006.
O persoană condamnată din regimul de maximă siguranță poate beneficia de permisiunea de ieșire din penitenciar strict pentru participarea acesteia la înhumarea soțului/soției, unui copil, părinte, frate/soră sau bunic, potrivit art. 69 alin. (5) din Legea nr. 275/2006 și numai dacă îndeplinește celelalte condiții.
Legislația națională stabilește cadrul de reglementare a permisiunii de ieșire din penitenciar prin art. 68 – 69 din Legea nr. 275/2006 și art. 141, 147 din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 aprobat prin HG nr. 1897/2006, cu modificările și completările ulterioare.
Prin aceste texte de lege se stabilește că acordarea unei recompense cu permisiunea de ieșire din penitenciar este întotdeauna precedată de o analiză efectuată de către o comisie formată din director, director adjunct pentru siguranța deținerii și director adjunct pentru educație și asistență psihosocială din penitenciarul în care se află persoana condamnată. Analiza ce se efectuează, conform procedurii stabilite prin decizia directorului general al ANP, urmărește îndeplinirea condițiilor legale și regulamentare referitoare la bună conduită, participarea activă la activități de muncă și de reintegrare socială, precum și convingerea că persoanele condamnate nu mai comit infracțiuni.
Art. 4 alin. (1) și (2) din Metodologia privind acordarea recompenselor pentru persoanele aflate în custodia ANP pe baza Sistemului de creditare a participării deținuților la activități și programe de educație, asistență psihologică și socială, la activități lucrative, precum și în situații de risc, aprobată prin Decizia directorului general al ANP nr. 438/2013 stipulează, în mod explicit, condițiile obiective care sunt avute în vedere de către membrii comisiei pentru acordarea recompenselor, în analiza situației juridice, disciplinare, a comportamentului și atitudinii față de muncă și activitățile care au ca finalitate reintegrare socială a deținuților, precum și a oricăror altor elemente de interes în luarea deciziei de acordare a permisiunii de ieșire din penitenciar.
Subliniem faptul că acest articol nu stabilește o prioritate în acordarea recompensei cu permisiunea de ieșire din penitenciar în favoarea unei anumite categorii penale, ci trasează liniile directoare pentru membrii comisiei de recompensare, în vederea analizării situației fiecărei persoane condamnate, cu scopul respectării dispozițiilor legale. În enumerare, în ansamblul articolului, sunt prezentați atât itemi ce pot orienta decizia comisiei în sens pozitiv, cât și itemi care pot argumenta decizia de neacordare a permisiunii de ieșire din penitenciar.
Potrivit recomandărilor internaționale în materie, acordarea permisiunilor de ieșire din penitenciar constituie unul dintre mijloacele de facilitare a reintegrării sociale a persoanelor condamnate. De acest instrument trebuie să beneficieze nu numai persoanele deținute în penitenciare deschise, ci și persoanele deținute în penitenciare închise, cu condiția ca acesta să nu fie incompatibil cu securitatea publicului, potrivit Recomandării (86) 12 a Consiliului Europei.