EXCLUSIV. Manualul de limba română pentru clasa I conține erori grave

Pagini din Volumul I al Manualului de „Comunicare în limba română”, Editura Litera.

Pagini din Volumul I al Manualului de „Comunicare în limba română”, Editura Litera.

În anul școlar 2013 – 2014, elevii de clasa I nu au avut manuale de limba română (Comunicare în limba română) și matematică (Matematică și Explorarea Mediului). Predarea s-a făcut cu manuale vechi, programă nouă, după priceperea cadrelor didactice…

Situația se va repeta în acest an școlar (2014 – 2015), dar la alte discipline.

Ministrul Educației, Remus Pricopie, declara, în 10 august, că elaborarea manualelor pentru toate ciclurile de învățământ ar putea dura patru-cinci ani.

Ministerul Educației a organizat o licitație, la începutul lunii august, în scopul desemnării editurilor care vor furniza manualele pentru clasele I și a II-a. Pentru cele 24 de discipline s-au primit 61 de oferte, dar, în urma licitației, au fost acoperite doar nouă discipline. Au rămas neatribuite manualele noi de comunicare în limba română pentru minorități, clasa I și a II-a, comunicare în limba maternă maghiară clasa a II-a, limba modernă clasa I (limba germană), limba modernă clasa a II-a (limba engleză, limba franceză, limba spaniolă, limba germană, limba italiană) și pentru cele de religie, clasa I și a II-a.

Dintre cele nouă proiecte atribuite, cinci au fost adjudecate de editura CD Press, iar două de asocierea Litera & Siveco. CD Press este „abonată” la contracte cu Ministerul Educației, ca și Siveco. Litera este o editură din Republica Moldova, fără experiență în editarea manualelor școlare.

Rezultatul licitației este puternic contestat –inclusiv printr-o plângere la DNA- de celelalte edituri participante, ale căror oferte au fost respinse.

Dincolo de argumentele invocate de perdanți, de aspectele economice ale afacerii, e important de știut dacă manualele alese sunt corespunzătoare: dacă respectă programa școlară și ușurează procesul de educație.

Până pe 15 august, manualele ar fi trebuit să existe, în format digital, pe site-ul Ministerului Educației. Până în prezent, însă, platforma pe care trebuiau prezentate manualele nu a fost construită! Mai sunt două săptămâni până la începerea anului școlar, iar învățătorii nu știu cum vor arăta manualele în baza cărora își vor structura predarea!

Editura Litera a creat, însă, pe propriul site, o platformă de prezentare a manualelor sale, unde pot fi consultate câteva pagini din acestea. CD Press nu a considerat necesar să își promoveze produsele pe propriul site.

Unul dintre autorii manualului de Comunicare în limba română realizat de Editura Litera își prezintă opera ca fiind manual de „Comunicare ȘI limba română”. Așadar AUTORUL nu cunoaște titlul manualului său și al disciplinei! Din păcate, nu este singura problemă a acestui produs educațional atât de important.

În cele câteva pagini disponibile pe site-ul Litera ale manualului de „Comunicare în limba română” pentru clasa I am găsit următoarele erori*:

  1. Există MULTE pagini întregi de elemente grafice (linii, bastonașe etc.) în manual (în volumul I al acestuia, o premieră fiind manualul prezentat în două volume)! Conform programei, semnele grafice se studiază la clasa pregătitoare și nu au ce căuta la clasa I, unde elevii trec, direct, la scrierea literelor alfabetului.
  2. Nu doar că a fost schimbată, complet arbitrar, ordinea studierii literelor alfabetului (ordine care nu este stabilită prin programă, ci lăsată la latitudinea editurilor!), ci există în texte cuvinte care conțin litere ce nu au fost, încă, studiate. De exemplu, în textul de la litera „D” apare cuvântul „Plastic”, ce conține litera „P”, care se studiază, conform manualului Editurii Litera, DUPĂ litera „D”. Iar la litera „P”, există cuvântul „traversezi”, ce conține litera „Z”, ce se studiază ulterior.
  3. Literele „â/” și „î/Δ nu se studiază împreună, conform manualului Litera. Cu certitudine, multe cadre didactice vor fi uluite de această opțiune ilogică. Cum se poate explica utilizarea corectă/incorectă a celor două litere, dacă sunt predate separat? Este ca și când ai preda litera mică (orice literă mică) separat de litera mare…

Aceste erori și altele, care, cu siguranță, se vor mai găsi, nu îi miră pe specialiști: „Nu îmi imaginez cum s-ar fi putut realiza manuale de calitate, când prețul lor este de sub cinci lei, incluzând atât varianta tipărită, cât și cea pe suport digital, jumătate din cât era dispus să plătească Ministerul Educației”, spune, sub rezerva anonimatului, directorul unei școli din București, autor de manuale școlare.

 

„Un tun de 30-50 de milioane de euro”

Povestea aceasta cu cântec a început în 19 aprilie, atunci când Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) din Ministerul Educației a publicat, anunțul de participare la licitația deschisă pentru achiziția manualelor școlare pentru clasa I și a II-a. Valoarea estimată a contractului era de peste 30,5 milioane de lei, fără TVA. E vorba de contracte inițiale, fiindcă perspectivele pentru câștigători sunt mult mai generoase.

După deschiderea ofertelor, pe 17 iulie, asocierea Akademos Art SRL – Stand Agenție Difuzare Carte SRL și SC Aramis Print SRL au formulat contestații, care au fost respinse de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).

Conform Mediafax, săptămâna trecută, membrii Federației Editorilor din România (FER) au depus 17 contestații și au sesizat mai multe instituții, inclusiv DNA, privind neregulile legate licitația pentru manualele școlare. Membrii FER susțin că prin această licitație s-ar fi dat „un tun de 30 – 50 milioane de euro”.

„Piața, teoretic, este de 50 de milioane de euro. Profitul vine din monopolul instalat foarte clar în disprețul oricărei legi. Această acțiune a fost premeditată. Cei care au făcut manualele au avut informații de doi-trei ani de zile”, a spus președintele FER, Mihail Penescu (Editura All).

Membrii FER susțin că „rezultatele licitației de manuale pentru clasele I și a II-a sunt profund viciate de evaluarea inadecvată și eronată”. Paul Balogh, de la Read Forward, invocă o adresă a CNEE prin care au fost corectate 11 erori referitoare la preț și la punctajul tehnic, din procesul de evaluare a ofertelor. Toate corecturile erau în favoarea editurilor care au câștigat licitația. Adresa a fost întocmită la data de 12 august, dar expediată abia opt zile mai târziu, iar editurile contestatare susțin că întârzierea a fost deliberată.

De partea sa, reprezentatul CD Press, Costin Diaconescu, a declarat că ofertele respinse nu au fost conforme cu caietul de sarcini și a respins acuzația colegilor privind constituirea unui grup de interese, susținând că a ofertat un preț mic fiindcă vizează un profit de doar trei-patru la sută.

Ministrul Pricopie a anunțat că se va organiza o nouă licitație pentru manualele care nu au fost adjudecate, fără a se relua procedura pentru manualele adjudecate, indiferent de rezultatul contestațiilor.

 

*UPDATE sâmbătă, 13:00

Am primit din partea Editurii Litera și a firmei Siveco precizări legate de erorile din manualul „Comunicare în limba română” semnalate de Select News. Explicațiile completează tabloul situației dramatice pe care o semnalăm, probând faptul că avem de a face cu un fel de privatizare a Educației, arbitrariul fiind cuvântul de ordine în realizarea manualelor școlare. Editurile selectate de Ministerul de resort sunt lăsate, efectiv, să interpreteze după bunul plac programa școlară. Publicăm, integral, precizările pe care reprezentanții Litera & Siveco ni le-au remis, incluzând unele observații necesare pentru cei nefamiliarizați cu întregul context. În articolul nostru nu am inclus pasaje din programa școlară, fiindcă textele respective sunt accesibile și arhicunoscute; în plus, nici nu am considerat că programa, prevederile acesteia, pot fi subiect de dezbatere și/sau interpretare. Însă, întrucât în precizările Litera & Siveco se invocă programa școlară într-o interpretare proprie, bazată pe „experiența cadrelor didactice”, publicăm și o pagină relevantă din respectivul document, lăsând cititorii să decidă în privința realității.

Precizare Litera & Siveco:

1. La clasa pregătitoare, una dintre competențele specifice prevăzute în programa școlară este “Trasarea elementelor grafice și a contururilor literelor, folosind resurse variate”, dar aceste elemente grafice se scriu pe foaie velină sau pe spații de 1-2 cm,nicidecum pe liniatură tip I pe care copiii vor învăța să scrie literele de mână. Pentru a-i familiariza cu această liniatură, autorii manualului au reluat elementele grafice în unitatea de reactualizare a conținuturilor din clasa pregătitoare. Este o hotărâre impusă de experiența cadrelor didactice care știu cât este de greu unui copil să se acomodeze cu liniatura de acest tip. Trebuie precizat că sunt copii care se înscriu direct în clasa I și care au dovedit că știu literele, dar nu au avut posibilitatea să exerseze elementele grafice sub îndrumarea profesorului; iar toate explicațiile pe care acesta le va da trebuie să fie înțelese de toți copiii din clasă.

Observațiile Select News:

programa comunicare limba romana

Fragment din Programa școlară pentru disciplina COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, Clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, Aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013

 

Un manual trebuie să respecte întocmai programa școlară, chiar dacă aceasta nu este pe placul autorului de manuale. Programa prevede trasarea elementelor grafice numai la clasa pregătitoare (vezi textul din imaginea alăturată – click pe imagine pentru a o mări). Menționăm, pentru cei nefamiliarizați, că un spațiu de liniatură tip I are 1,5 cm. Toți învățătorii care au acceptat schimbările prevăzute de programa școlară, au lucrat pe caiete tip I, spre finalul clasei pregătitoare. Este firesc să se recapituleze trasarea semnelor grafice în capitolul I, destinat recapitulării cunoștințelor din clasa pregătitoare. Însă manualul Litera acordă câte o pagină fiecărui semn grafic în parte. Aceasta este predare (de noțiuni considerate noi), nu recapitulare.

Pe de altă parte, este incorectă invocarea situației copiilor care „sar” peste clasa pregătitoare, fiind înscriși direct în clasa I. Înscrierea copiilor direct în clasa I reprezintă excepția, nu regula. Manualele nu se fac pentru excepții. Este rolul cadrelor didactice să adapteze conținuturile în funcție de specificul clasei. Ar trebui, oare, să ne așteptăm ca manualul de Matematică și explorarea mediului pentru clasa I să dedice un capitol întreg adunării și scăderii numerelor naturale de la 0 la 31, care s-au studiat în clasa pregătitoare?

Precizare Litera & Siveco:

2.  Ordinea de învățare a literelor a fost mereu la latitudinea autorilor de manuale. Autorii manualelor Litera și SIVECO au gândit ordinea literelor în funcție de frecvența cu care acestea apar în textele scrise. În plus, pentru că învățarea limbii române se dorește a fi una funcțională, ordinea a fost influențată și de cuvintele care se puteau scrie cu aceste litere,  în funcție de tema unității de învățare. De exemplu, la unitatea tematică Picături de ploaie se învață literele de mână n, o și r pentru a putea scrie, printre alte cuvinte, cuvântul nor. Unitațile de învățare din ambele manuale sunt gândite interdisciplinar, iar la Matematică și explorarea mediului copiii învață, în această unitate tematică, despre Transformări ale apei, temă care aduce în discuție și fenomenele naturii. Faptul că unele litere apar în textele scrise cu litere de tipar înainte de a fi învățate literele de mână corespunzatoare nu ar trebui să mire. Un an întreg înainte, în clasa pregătitoare, copiii au învățat Literele mici și mari de tipar, așa cum prevede programa școlară. În niciun caz nu li se cere elevilor să scrie litere pe care nu le-au învățat, scrierea de mână fiind element de noutate la clasa I.

De asemenea, la clasa pregătitoare, copiii au învățat Citirea cuvintelor pe etichete asociat unor imagini sau obiecte, iar manualul continuă acest demers prin utilizarea cuvintelor etichetă. Așadar, și până la lecțiile menționate apar cuvinte care conțin litere pe care copiii nu știu să le scrie, dar știu să le citească. Lecțiile la care se face referire sunt în volumul al II-lea al manualului, adică după ce a trecut jumătate din anul școlar, perioadă în care copiii au început deja să citească mai ușor și și-au reamintit literele de tipar învățate în clasa pregătitoare, pentru că le-au întâlnit în cărțile pe care le folosesc în activitațile complementare și de joc de la școală.

În programa școlară care poate fi accesată aici http://programe.ise.ro/Portals/1/2013_CP_I_II/01_CLR_CP_II_OMEN.pdf sunt prevăzute conținuturile clasei pregătitoare.

Observațiile Select News:

Într-adevăr, ordinea în care se studiază literele a fost mereu la alegerea autorilor de manuale (poate că, după această situație, ar trebui regândit aspectul). Dar această ordine trebuie gândită astfel încât să fie în interesul copiilor, să aducă în atenție cuvinte din universul lor. Am înțelege justificarea autorilor manualului de Comunicare în limba română privind unitatea tematică Picături de ploaie, implicit introducerea literelor o și r după a, m ,u, n, dacă acest lucru ar fi permis formarea mai multor cuvinte legate de tema unității.  Dar, în afară de cuvântul nor, se mai pot forma doar cuvinte fără legătură cu unitatea teamtică: om, nou, ron, mor, maro, ou, ora, nora, orar, norma, aroma, morar, moara, Oana, Mona, Onu.

Precizare Litera & Siveco:

3. Predarea separată a literelor a și i nu poate fi comparată cu perechea literă mare-literă mică. Chiar dacă redau același sunet, ele se folosesc după reguli diferite, pe care copiii le-au aflat în anul anterior. Perioada de timp dintre abordarea celor două litere permite copilului să conștientizeze regula folosirii uneia dintre aceste litere, să-și formeze automatisme. Nici abecedarele anterioare anului 2014 nu au abordat cele două litere consecutiv tocmai pentru că în activitatea didactică primează principiile pedagogice și nu părerea personală a cuiva.

Observațiile Select News:

Abecedar, Manual pentru Clasa I, Editura Aramis, 2004

Abecedar, Manual pentru Clasa I, Editura Aramis, 2004

Abecedarul copiilor isteți, Caiet de lucru pentru clasa I, Editura Corint, 2011

Abecedarul copiilor isteți, Caiet de lucru pentru clasa I, Editura Corint, 2011

Abecedarele anterioare anului 2014, abordau cele două litere împreună, după cum se poate vedea din imaginile alăturate și după cum se poate vedea în multe alte abecedare din anii anteriori.

Precizare Litera & Siveco:

4. Cât privește experiența Editurii Litera, vă informăm că aceasta este pe piața din România de 25 de ani, timp în care a tipărit  peste 4 000 de titluri, într-un tiraj total de peste 53 de milioane de exemplare, ceea ce o plasează ca unul dintre cei mai importanți actori de pe piața de carte.

Între proiectele editoriale de anvergură ale editurii Litera se numără Enciclopedia Universală Britannica, colecția de literaturăPremium, Cronica ilustrată a omenirii în 16 volume, Mari compozitori, carte și CD în 40 de volume.

Editura acordă o atenție specială literaturii pentru elevi, motiv pentru care a editat Dicționarul elevului deștept în 8 volume, Biblioteca pentru toți, Marele dictionar vizual în 5 limbi, Biblioteca pentru toți copiii, Dicționarul explicativ ilustrat al limbii române în 16 volume. Ținuta stiințifică a cărților editate de-a lungul timpului de Litera, precum și colaborarea cu una dintre cele mai bune echipe de specialiști în domeniul educațional, se reflectă și în realizarea unor serii editoriale avizate de Ministerul Educației Naționale.

În speranța că am clarificat problemele semnalate de dumneavoastră, vă asigurăm de întreaga noastră transparență și deschidere spre o comunicare onestă care să ajute la o corectă informare a cititorilor. Considerăm că acest update este necesar să se regăsească în articolul pe care l-ați scris azi.

Cu mulțumiri,

Marin Vidrașcu, Director executiv Editura Litera

Florin Ilia, Vicepreședinte SIVECO Romania

 

Loading

Comments

comments