Ce trebuie să știi despre sistemul de frânare

Mai multe informații și sfaturi utile pentru șoferi, legate de sistemele de frânare ale autovehiculelor, sunt furnizate de Ciprian Nimu, coordonator de vânzări la Țiriac Auto:

Procesul de franare este mai complex decat pare la prima vedere. Un autovehicul care se deplaseaza dispune de energie cinetica. Atunci cand dorim sa incetinim si apasam pedala de frana, se creeaza presiune in instalatia de franare, fiind actionate placutele sau sabotii de frana asupra discurilor sau tamburilor. Ca urmare a fortei de frecare dezvoltate, energia cinetica se transforma in energie termica care este disipata in atmosfera. Sistemul de franare cuprinde:
– circuitul hidraulic care face posibila transmiterea miscarii de apasare a pedalei de frana, prin intermediul lichidului de frana, catre etriere
– discurile sau tamburii de frana care se rotesc solidar cu rotile
– etrierele care preseaza placutele pe discuri sau sistemul de actionare a sabotilor pe tamburi
– placutele de frana

Placutele de frana revin in mod constant in discutiile privitoare la intretinerea autovehiculului, lucru absolut firesc de altfel, tinand cont de importanta acestora in angrenajul sistemului de franare. Ca urmare a fortei de frecare dintre placute si discurile de frana, autovehiculele pot fi incetinite si oprite. Intrucat exista autovehicule cu caracteristici diferite, subansamblele sistemului de franare sunt si ele diferite. Pentru toate tipurile de vehicule insa, capacitatea de franare ar trebui sa fie mai mare decat cea de accelerare.

Principalele tipuri de placute de frana sunt:
– Placute de frana organice. O lunga perioada de timp, materialul din care au fost realizate placutele de frana a fost azbestul, material cu proprietati foarte bune in ceea ce priveste absorbtia si disiparea caldurii. Insa praful de azbest este nociv sanatatii (prin inhalare repetata conduce la dezvoltarea unei boli mortale – azbestoza). Ca urmare, in procesul de productie s-au introdus materiale organice (sticla, cauciuc) utilizate in combinatie cu rasini rezistente la temperaturi inalte. Acest timp de placute au avantajul ca sunt ecologice si usor de reciclat, insa materialul de frictiune este mai moale si se uzeaza mai repede.
– Placute de frana semi-metalice (sinterizate). Acest tip de placute au in compozitie fibre metalice in proportie de 40%. Sunt utilizate in cazul autoturismelor cu performante dinamice mai ridicate. Asigura caracteristici de franare mai bune, insa numai dupa ce se incalzesc.
– Placute de frana metalice. In componenta acestora regasim materiale care asigura un bun transfer al caldurii cum sunt cuprul, otelul si grafitul. Sunt caracterizate de un raport bun intre valoarea de achizitie si durata de utilizare, performantele de decelerare fiind ridicate. Dezavantajele sunt reprezentate de greutatea mai mare si de faptul ca functionarea optima se obtine dupa ce se incalzesc. Avand in vedere faptul ca materialul de frictiune este mai dur, discurile de frana se pot uza mai repede.
– Placute de frana ceramice. Compozitia acestui tip de placute este formata dintr-un mix de fibre ceramice si cupru, metal cu caracteristici foarte bune in ceea priveste transferul termic. Avantajele sunt multiple si tin de durata de utilizare indelungata, racire mai eficienta si mai rapida, functionare mai silentioasa. Dezavantajul este reprezentat de costul ridicat de achizitie.

Etrierele sunt piese metalice ce dispun de unul sau mai multe pistoane cu care preseaza placutele pe discul de frana. In functie de performantele dinamice ale autovehiculului pot fi intalnite etriere cu pana la patru pistoane. Cu cat numarul de pistoane este mai mare, creste valoarea fortei de strangere aplicate, capacitatea de franare fiind direct proportionala cu aceasta.

Discurile de frana au fost proiectate inca de la inceputul secolului al XX-lea, dar au fost introduse in productie de serie abia la jumatatea acestuia. Avantajul major oferit de acestea este faptul ca asigura o disipare mai rapida a caldurii. Supra-incalzirea sistemului de franare se produce atunci cand caldura acumulata nu poate fi transferata suficient de repede mediului ambiant. Ca urmare a acestui fenomen, capacitatea de franare scade mult, in cazurile extreme fiind posibil ca masina sa nu mai poata fi oprita. O astfel de situatie se poate intalni atunci cand parcurgem un drum virajat, in coborare, si utilizam intensiv franele. Ce se intampla de fapt? Pot aparea doua situatii:
– la temperaturi inalte, rasinile aflate in componenta materialului de frictiune al placutelor si care sunt folosite ca liant pentru fibrele ce asigura frecarea, incep sa se vaporizeze, formand un gaz. Acesta se va dispune sub forma unui strat subtire intre placute si disc, contactul dintre cele doua nemaiputandu-se realiza eficient. Ca urmare, capacitatea de decelerare scade considerabil.
– cantitatea prea mare de caldura nu poate fi disipata de discurile de frana si este transferata catre etriere si, de aici, catre lichidul de frana. Acesta poate atinge punctul de fierbere, formandu-se bule de aer. Aerul va fi comprimat de presiunea indusa prin apasarea pedalei de frana si nu va fi permisa actionarea corecta a pistonaselor care preseaza placutele de frana pe disc, rezultatul fiind reducerea capacitatii de franare.

Pentru a combate aceste neajunsuri, au fost proiectate si sunt utilizate la ora actuala, discurile de frana ventilate. Pentru autoturismele mai performante se utilizeaza discuri de frana ventilate cu striatii si/sau cu perforatii. Acestea sunt realizate din aliaje speciale si cu tehnologii avansate intrucat trebuie sa reziste la temperaturi inalte si la fenomenul de abraziune.
In cazul autovehiculelor de inalta performanta se utilizeaza discuri de frana ceramice care asigura performante mult mai bune decat cele metalice si sunt mai usoare, dar si mult mai scumpe.

In general, elementele consumabile ale sistemului de franare se uzeaza mai repede decat este prevazut de producator si asta din cauza traficului din ce in ce mai aglomerat, care obliga la franari frecvente. O alta cauza o reprezinta ovalizarea discurilor ca urmare a socurilor induse de soselele deteriorate – gropi abordate cu pedala de frana apasata sau a racirii bruste – franari violente repetate, urmate de contactul cu apa de pe carosabil.
Placutele si discurile de frana trebuiesc inlocuite periodic. Pentru placute, limita de uzura este de 3 mm grosime a materialului de frictiune. Sub acest nivel, niturile folosite pentru prinderea acestuia pe placuta vor intra in contact cu discul si il vor uza anticipat.
Atat discurile cat si placutele se vor inlocui in set pe aceeasi punte. Nu montati placute noi pe un disc cu santuri sau uzat si nu pastrati placutele uzate atunci cand schimbati discurile. Subansamblele uzate le vor deforma si uza prematur pe cele noi.

Toate componentele sistemului de franare sunt vitale pentru siguranta noastra si a celorlalti participanti la trafic. Este bine sa verificati periodic starea discurilor de frana, a placutelor, dar si a furtunelor de frana. Uzura avansata a subansamblelor mareste foarte mult posibilitatea producerii unui accident, stiut fiind faptul ca, in general, nu avem o a doua sansa daca nu reusim sa franam la timp.

60 total views, 1 views today

Comments

comments