Camerele foto digitale – pe cale de a fi scoase de pe piață de telefoanele smartphone

Imagine: technobuffalo.com

Imagine: technobuffalo.com

Vânzările de camere foto digitale au scăzut cu 40% în anul 2013, față de anul 2012, conform PetaPixel.com, iar trendul vânzărilor este descrescător, pe măsura creșterii pieței telefoanelor smartphone cu camere performante. Conform Quartz, singurii producători de aparate foto care încă mai fac profit sunt Canon, Nikon și Sony.

Cu unele notabile excepții (iPhone și modelele de top ale Nokia, Samsung, Sony) camerele telefoanelor mobile nu produc imagini de o calitate satisfăcătoare, în absența condițiilor ideale, pentru pasionați. Însă, pentru omul de rând, e perfect așa. În plus, chiar și fotoreporterii au ajuns să folosească, în unele cazuri cu predilecție, camerele telefoanelor mobile, preferând conectivitatea și celelalte caracteristici ale acestora care îi ajută să fotografieze cu ușurință și „în timp real”.

Jurnalistul freelancer Craig Mod a scris, de curând, un articol relevant în acest sens, pentru New Yorker. Articolul se intitulează „Adio, camere foto!”. Craig Mod a trecut de la Nikon 8008 (camera foto cu film considerată „camera viitorului” în 1988 de prestigiosul săptămânal „Time”), la Hasselblad 500C (o cameră tot cu film, pe care o descrie așa: să zicem că fotografiezi un om ținând o monedă mică în mână, de la câțiva metri cu un iPhone, un Nikon cu film de 35 mm și Hasselblad 500C; vei observa moneda în prima fotografie, o vei vedea clar în a doua și vei putea citi ce este înscris pe monedă, în a treia fotografie). În anul 2004 și-a achiziționat prima cameră DSLR – un Nikon D70, pe care o descrie ca fiind aproape identică cu Nikon 8008, cu diferența, evidentă, că fotografia este realizată de senzorul electronic și reținută în memoria internă sau pe un card de memorie și nu pe o peliculă. Beneficiile fotografierii cu o cameră electronică l-au determinat să renunțe aproape instantaneu la camerele cu film, chiar dacă a rămas cu o ușoară nostalgie după mecanica Hasselblad, pe care o descrie drept „romantică”. În 2009, a înlocuit D70 cu una dintre primele camere foto mirrorless (fără oglinzi) – Panasonic GF1, fiind încântat de experiența lucrului cu aceasta. Ca și camerele foto DSLR, preferate până atunci de entuziaști camerelor compacte, aparatele mirrorless folosesc obiective interschimbabile, prezentând avantajul că sunt mult mai compacte, întrucât nu au oglinzi interne, care să reflecte lumina, înainte ca aceasta să ajungă la senzor. Camerele mirrorless s-au impus greu pe piață, pe de o parte din pricina prețului oarecum prohibitiv pentru foto-amatori, pe de altă parte fiindcă Nikon și Canon au stat în expectativă și abia acum lansează modele competitive cu ale concurenței dominate de Panasonic, Sony, Olympus și Fujifilm. Înlocuitoarea GF1 a fost GX1, în 2011 (între timp, Panasonic a ajuns la GX7), iar Craig Mod a constatat că rezultatele obținute cu această cameră sunt comparabile cu cele obținute cu telefonul său Iphone 5, după importarea în Lightroom (software de procesare foto al Adobe). El subliniază că iPhone 5S realizează fotografii chiar mai bune decât iPhone 5 și conchide că, peste câțiva ani, odată cu apariția iPhone 6S, nu se va mai justifica transportarea echipamentelor foto de colo-colo, în special în drumeții.

După ce vorbește și despre avantajul editării imaginii cu ajutorul funcției tactile a telefonului smart, precum și de cel al posibilității încărcării instant a rezultatelor pe rețelele sociale, Craig Mod conchide:

„Tot așa cum tranziția de la film la digital este acum un fapt universal acceptat, trecerea de la camerele foto dedicate la aparatele integrate cu rețelele sociale ar trebui să fie evidentă. Am fost vreme îndelungată obsedați de dimensiunea filmului și a senzorului de imagine, dar astăzi ne uităm la fotografii mici, pe rețelele sociale. În cazul acestora, nu are importanță cu ce aparate au fost realizate. Fotografiile de pe rețelele sociale oferă informații suplimentare care exced avantajul pixelilor: locație, vreme, chiar nivelul radiației. Aceste informații transformă o imagine altfel banală, a unui câmp de lângă Fukushima, într-un obiect media complet diferit. Iar dacă te gândești și la detalii precum rutele urmate prin orașe, antrenamentele fizice, statutul social, dispoziția de moment, realizezi că există un întreg univers de informații ce pot fi atașate unei anume fotografii. Iar odată ce ajungi să analizezi fotografia din această perspectivă holistică, numărul pixelilor și chiar calitatea imaginii dată de senzorul mai mare al camerelor de sine stătătoare devin detalii aproape insignifiante. Oricât de bine realizate și oricât de calitative ar fi, singure fotografiile nu surprind întreaga imagine”.

Quartz notează că viitorul fotografiei se întrezărește dacă privim la produse precum Samsung Galaxy Camera (substitut pentru camerele compacte cu zoom mare) sau obiectivele QX cu senzor de imagine încorporat (Sony) ce se pot atașa la telefoanele smartphone (substitut pentru camerele compacte mirrorless).

Loading

Comments

comments