EXCLUSIV. Problema seriei Wild Carpathia: pe Youtube, doar românii se uită la ea!
Indubitabil, seria de trei episioade Wild Carpathia, realizată de compania Scripps Networks Interactive, care deține Travel Channel, este un excelent instrument de promovare a imaginii României în lume.
Travel Channel este disponibil în 21 de limbi, în peste 130 de țări din Europa, Orientul Mijlociu, Africa și zona Asia-Pacific. Wild Carpathia a fost difuzat în 120 dintre țările respective, în 19 limbi.
Prin urmare, faptul că, pentru episoadele doi și trei ale seriei, Guvernul a trebuit să plătească aproape un milion de euro, nu pare deloc deplasat.
Cu toate acestea, succesul seriei este discutabil, din perspectiva atragerii turiștilor străini în România: statisticile au arătat o involuție a turismului internațional în anii de criză, cu o relativă stabilizare în ultimii doi ani. Evident, o serie de trei documentare (dintre care două difuzate, ultimul fiind progamat pentru finele anului), oricât de profesionalist ar fi realizate și de elogioase la adresa României, nu e suficientă pentru a capitaliza efectul asupra audienței. Ar fi fost necesară o campanie coordonată, cu oferte concrete, astfel ca cei potențial interesați să aibă ocazia de a păși pe urmele prezentatorului Wild Carpathia, Charlie Ottley. Ar fi fost dezirabil să vedem bannere publicitare pe tot cuprinsul Europei și în alte țări unde audiența pentru Wild Carpathia a fost ridicată, cu imaginea lui Charlie Ottley spunând ceva de genul „Follow me on Wild Carpathia” (Urmați-mă în Sălbaticii Carpați) și cu date de contact către agenții de turism românești. Și s-ar mai fi impus o campanie de promovare pe Youtube. Travel Channel a difuzat filmele de două ori. Pe Youtube rămân permanent accesibile. Dar, pentru a fi și accesate, pentru a deveni, cum se spune, virale, e nevoie de stimulente.
Evident, materializarea celor sugerate mai sus ar costa (folosesc prezentul, pentru că nu e prea târziu să se facă ceva în direcțiile respective). Dar, în lipsa investițiilor suplimentare de promovare, suma de un milion de euro rămâne ca o cheltuială pe un obiect strict decorativ, într-o casă sărăcăcioasă. E de preferat ceva care să fie și util.
Revenind la difuzarea pe Youtube, se poate ușor constata că aproape exclusiv românii vizualizează Wild Carpathia.
Trailer-ul primului episod a adunat 174.352 de vizitatori, până la această oră. Este postat de pe contul „wildcarpathia”, în engleză, dar comentariile sunt, în proporție covârșitoare, ale utilizatorilor români (chiar dacă unii postează în engleză).
Primul episod este postat de mai multe ori (de pe mai multe conturi), însă într-un singur caz se poate vorbi de „succes”, cu 287.070 vizualizări, în aproape doi ani. Este varianta titrată în română. Varianta netradusă a primei părți a documentarului a adunat doar 87.722 vizualizări (și, din nou, comentariile sunt ale românilor…). Ca idee, un videoclip banal, pe care l-am postat pe contul meu de Youtube, a adunat mai multe vizualizări, fără a-l fi promovat în vreun fel…
Nici cel de-al doilea episod nu face furori. Varianta tradusă în română, postată pe 12 septembrie, a adunat 17.396 de vizualizări. Varianta tradusă în spaniolă are 740 de vizualizări.
Acest episod, intitulat „From the Mountains To The Sea” (De la Munții Carpați la Marea Neagră) este un periplu de 54 de minute de la Porțile de Fier până în Delta Dunării, trecând pe la Băile Herculane, urcând prin Valea Oltului la Călimănești și Mănăstirea Cozia, apoi pe șoseaua TransAlpina prin Munții Făgăraș, la Castelul Bran și de aici la Castelul Peleș. Partea finală este dedicată Deltei Dunării.
Se insistă pe ideea de habitat unic în Europa și pe necesitatea prezervării acestuia, fiind încurajat, îndeobște, ecoturismul. De altfel, scenariul este al „The European Nature Trust” (Fondul European pentru Natură), o organizație înființată în anul 2001, al cărei scop este păstrarea ultimelor areale de sălbăticie și restaurarea habitatelor degradate din Europa.
Documentarul include interviuri cu principesa Margareta și Ivan Patzaichin și a fost difuzat de Travel Channel în premieră, în Marea Britanie, pe 2 septembrie. La nivel european, inclusiv în România, a fost difuzat pe 5 și 6 septembrie.