Medic, șef SMURD: „Pilotul și studenta nu ar fi supraviețuit”

Epava avionului ce a fost pilotat de Adrian Iovan Foto: Mediafax.ro / Marius Pop - Transsylvania Offroad Club

Epava avionului ce a fost pilotat de Adrian Iovan
Foto: Mediafax.ro / Marius Pop – Transsylvania Offroad Club

Șeful SMURD Bihor, medicul Beres Zsolt, primul care a evaluat răniții accidentului aviatic din Apuseni, a declarat corespondentului MEDIAFAX că în opinia sa, “pilotul și studenta care au murit nu ar fi supraviețuit nici dacă salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute” de la accident.

“De când am participat la acea operațiune, sunt obosit de hărmălaia mediatică, să aud că pilotul și studenta din avion au murit de hipotermie pentru că nu s-a ajuns la timp la locul prăbușirii. Eu nu am făcut autopsia, dar judecând clinic și ținând cont și de experiența mea de salvator montan și speo, nu cred că pilotul și studenta care au murit ar fi supraviețuit nici dacă salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute”, a declarat medicul Beres Zsolt, șeful UPU a Spitalului Clinic Județean din Oradea și al SMURD Bihor, coordonatorul în teren al primelor operațiuni de evaluare a stării de sănătate a supraviețuitorilor accidentului aviatic din Munții Apuseni.

El a susținut că a se afirma “că pilotul și fata au murit de hipotermie este o mare prostie”.

“Să afirme cineva că pilotul și fata au murit de hipotermie este o mare prostie. Copilotul, care era cu femurul fracturat și a pierdut doi litri de sânge, nu a murit de hipotermie, ceea ce înseamnă că nu de hipotermie a murit nici pilotul, ci din cauză că avea răni extrem de grave. De altfel, nu se moare de hipotermie în 30 de minute, așa cum s-a întâmplat cu pilotul”, a spus Beres.

Acesta a afirmat că tot “judecata clinică” îl determină să afirme că studenta de 23 de ani nu a decedat din cauza hipotermiei, ci a leziunilor “extrem de grave” pe care le-a suferit în momentul impactului avionului cu solul.

El a mai spus că nu crede că tânăra ar fi supraviețuit, “chiar dacă ar fi fost condiții ideale, vizibilitate, temperatura aerului bună, caldă și s-ar fi intervenit în 30 de minute cu un elicopter care să preia direct victimele”.

Fata avea fracturată coloana cervicală, iar abdomenul era întins, semn al unei imense hemoragii interne. Nu de hipotermie a murit, aceasta este opinia mea categorică. De altfel, și doctorul Ianceu (unul dintre medicii răniți în accident – n.r.) a spus că fata stătea pe un loc mai în spatele avionului, dar a fost proiectată în față de forța impactului. Practic, ea a devenit tetraplegică din acel moment”, a spus șeful SMURD Bihor.

Medicul Beres Zsolt a precizat că a fost desemnat de secretarul de stat Raed Arafat coordonator al activităților de evaluare a răniților și de evacuare a acestora “din teren” până la punctul din care aceștia au fost preluați de echipajele coordonate de directorul medical al operațiunii, coordonatorul SMURD Cluj, doctorița Golea.

Potrivit lui Beres, medicii de la SMURD Bihor au plecat în trei mașini de intervenție de la centrul de comandă spre locul unde se afla epava avionului: “Noi am mers spre Pietreasa în coloană. O localnică ne-a zis să fim atenți, că drumul este îngust, pe un singur fir, și că nu încap două mașini dacă una sau mai multe mașini ar fi coborât de acolo, iar mașinile care urcă nu pot întoarce decât într-un loc de pe vârf. (…) Deși noi eram pregătiți să mergem cu mașinile noastre până acolo, pentru că sunt mașini de teren, cu tracțiune integrală, și am fi reușit, chiar dacă erau condiții foarte grele, cu frig, întuneric, ceață și zăpadă, ceea ce nu știam atunci era că victimele începuseră deja să fie aduse spre drum”.

“Pe drum ne-am întâlnit cu cea de-a doua victimă pe care o aduceau niște localnici. Prima a fost studenta de 23 de ani, pe o targă improvizată, alături de dr. Radu Zamfir, care s-a deplasat pe propriile picioare. Fata a fost scoasă de lângă epavă de localnici și de salvamontiștii din Bihor, care au încercat s-o resusciteze, și a fost deja evacuată înainte să-i pot face o evaluare. A doua victimă adusă, tot de niște localnici, a fost copilotul, care era în stare de cod roșu, adică foarte grav, cu fractură de femur. Era alb ca varul, somnolent, a trebuit să fie evacuat de urgență. În spatele mașinii de medic în care eram eu se afla o mașină de prim-ajutor, l-am pus acolo și i-am acordat primul-ajutor, pe targă – lichide, încălzire, analgezie -, după care trebuia să trimit mașina jos, spre intersecția din sat, unde se aflau deja peste 12-15 mașini și de unde trebuia preluat și dus mai departe la Cluj. Pentru că drumul era îngust și nu se putea întoarce mașina, le-am spus băieților de pe ambulanță să meargă cu spatele până unde vor putea întoarce“, a povestit șeful SMURD Bihor.

El a mai spus că i s-a raportat că medicii Călin Pivniceru, Sorin Ianceu și Valentin Calu sunt în stare bună și că “puteau fi evacuați cu niște mașini de teren de la Asociația Transilvania Off Road, mobilizați acolo de primar, în care dealtfel se și aflau răniții”.

“Am reevaluat cele trei victime și am ajuns la aceeași concluzie, că niciunul nu prezenta necesitate de intervenție imediată, salvatoare de viață, cum spunem noi, și că pot fi evacuați cu jeep-urile în care se aflau, pentru că leziunile lor nu puteau fi agravate în acest fel”, a relatat dr. Beres.

Potrivit acestuia, deși “din afară se poate critica de ce au fost evacuați răniții aceștia cu mașini de teren particulare”, decizia a fost corectă, deoarece în caz contrar, pentru a fi evacuați cu ambulanțele ce trebuiau să ajungă pe drumul cu un singur fir, ar fi însemnat “să mai treacă o oră”: “SMURD avea capacitatea să evacueze răniții cu mașinile proprii, dar nu ar fi fost logic. Tocmai aici a fost și importanța coordonării evacuării, să prevenim o situație în care o victimă sau mai multe nu puteau fi transportate din cauza blocării drumului sau o situație în care o victimă gravă nu ar fi beneficiat de intervenție în cazul în care aceasta era necesară, ci să fie transportată neadecvat. Dar aici nu a fost cazul de așa ceva”.

Loading

Comments

comments